Dla nauczyciela
Autor: Karol Nowakowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozmieszczenia kul
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje zadania dotyczące rozmieszczeń nierozróżnialnych przedmiotów w parami różnych pojemnikach,
wykorzystuje poznane wcześniej reguły kombinatorycznych do obliczanie ile jest rozmieszczeń spełniających określone warunki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
sztuka teatralna;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć: „Rozmieszczenia kul” i prosi, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, a następnie metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po dwóch nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.
Uczniowie indywidulanie rozwiązują test samosprawdzający
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do wyświetlonych na tablicy interaktywnej celów z sekcji „Wprowadzenie”.
Praca domowa:
Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.
Materiały pomocnicze:
Reguła mnożenia - wprowadzenieReguła mnożenia - wprowadzenie
Reguła mnożenia - jak wyznaczyć ilość obiektów spełniających określone warunkiReguła mnożenia - jak wyznaczyć ilość obiektów spełniających określone warunki
Modele kombinatoryczne z rozbijaniem na paryModele kombinatoryczne z rozbijaniem na pary
Dwumian Newtona – zadania ze złożonymi warunkamiDwumian Newtona – zadania ze złożonymi warunkami
Wskazówki metodyczne:
Testy samosprawdzające można wykorzystać jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem.