Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Józef Ginter |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Fale stojące i wyższe harmoniczne |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania | wykład informacyjny, burza mózgów |
Formy zajęć: | praca w grupie, praca w parach |
Środki dydaktyczne: | rzutnik, instrument szarpany (najlepiej gitara), kilka kilkumetrowych kawałków sznura |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Jak wygenerować falę stojącą?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przywiązuje jeden ze sznurków do nogi stołu i wytwarza na nim falę stojącą o podstawowej częstotliwości. W formie burzy mózgów uczniowie odpowiadają na pytanie: co się stanie, gdy zwiększymy częstotliwość pobudzania sznurka? Nauczyciel nie wskazuje poprawnej odpowiedzi pozwalając uczniom na sprawdzenie odpowiedzi poprzez wykonanie doświadczenia w parach. | |
Faza realizacyjna: | |
Po podsumowaniu wniosków z doświadczenia nauczyciel informuje uczniów o tym, czym jest fala stojąca, ton podstawowy i wyższe harmoniczne. Przedstawia punkty charakterystyczne dla fali stojącej (strzałki i węzły) na rzeczywistej fali stojącej, co robią również uczniowie. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia tematu uczniowie rozwiązują zadania 1., 3. i 6. z części „Sprawdź się”. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 2., 7. oraz 8. z części „Sprawdź się”. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna może służyć do sprawdzenia wyników doświadczenia przeprowadzanego w domu w ramach pracy domowej. |