Autorka e‑materiału: Joanna Sobierska‑Paczesny

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Personality Types / Typy osobowości

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.4, II.2, II.5, III.4, III.7, V.1, V.2, V.4, V.11, VII.3, VII.4, VII.5, VII.13, VII.14, VII.15

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  6. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo dotyczące różnych typów osobowości i stosuje je w nowych kontekstach komunikacyjnych.

  2. Uczeń potrafi tworzyć przymiotniki i rzeczowniki w celu opisywania osób i ich charakteru.

  3. Uczeń redaguje e‑mail opisujący jednego z rówieśników/ jedną z rówieśniczek.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń potrafi rozmawiać na temat różnych osobowości oraz przyswaja słownictwo na to pozwalające.

  2. Uczeń formuje rzeczowniki i czasowniki służące do opisywania różnych osobowości.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej slajd zawierający:

  • diagram znaków zodiaku

  • zdjęcie CarlGustavJunga (na jego teorii osobowości zbudowany jest standardowy podział osobowości Briggs Myers używany dalej w e‑materiale)

  • reprezentację modelu Briggs Myers

Nauczyciel informuje uczniów, że tematem lekcji będą typy osobowości i cechy charakteru, zadaje pytania:

  • How would you define a personality? When and how is it formed?

  • Do you believe there are types of personalities or is everyone unique?

Uczniowie dzielą się opiniami na forum zespołu klasowego.

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ilustrację interaktywną i prosi uczniów, żeby porozmawiali w parach na temat:

  • If you were an animal, what animal do you think you’d be?

  • Which features does this animal have?

(Uczniowie mogą posiłkować się zdjęciami z ilustracji, jeśli akurat jedno z tych zwierząt odzwierciedla ich osobiste cechy).

  1. W ramach przygotowania do czytanki uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Trying to Figure Out Who We Are… (Przeczytaj) i odpowiadają na pytanie nauczyciela: What are the five features of personality in the Big Five test (also known as the OCEAN)? (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/11/Big_Five_-png/640px-Big_Five_-png).

  2. Uczniowie wymieniają cechy charakteru (openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, sensitivity), a nauczyciel zapisuje je na tablicy. Uczniowie rozmawiają w parach na temat tego, jak nawzajem się postrzegają, w kontekście cech osobowości: Talk in pairs, and tell your friend how you perceive them in terms of personality features. Use phrases such as „I think you are agreeable, because...”. Uczniowie rozmawiają w parach i dyskutują, jeśli ocena kolegi/koleżanki wydaje im się nieadekwatna.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst i analizują ilustracje interaktywne przedstawiające typy osobowości, a następnie wykonują Exercise 2–4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie w grupach rozmawiają na temat: What kind of person would you like to have as a partner? (It would be someone who is open, caring, hard‑working, honest, kind…). Pracują w grupach, a następnie chętni uczniowie prezentują swoje wyobrażenia na forum zespołu klasowego.

  5. W ramach przygotowania do pracy z mapą pojęć uczniowie wykonują Exercise 1 (Mapa pojęć).

  6. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej mapę pojęć ukazującą cechy charakteru. Prosi uczniów, żeby w parach wykonali ćwiczenie Exercise 2–4 (Mapa pojęć). Uczniowie czytają odpowiedzi na forum zespołu klasowego.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się) i samodzielnie uzupełniają krzyżówkę w Exercise 2 (Sprawdź się). Następnie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie rozmawiają w grupach na temat: Is it good to compare yourself to others? Or does it make you a conformist? Nauczyciel rysuje na tablicy interaktywnej tabelę za i przeciw (good/not good) i prosi, aby na forum zespołu klasowego uczniowie podzieli się argumentami ze swoich debat. Nauczyciel podsumowuje argumentację.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3–8 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną z Exercise 9 (Sprawdź się): Over a year ago there was an American exchange student in your class and you’ve stayed in touch. Write an email (100–50 words) to him/her, in which you:

  • remind her about one of your classmates;

  • describe how the person has changed since your American friend last saw them;

  • suggest a possible reason for such character changes;

  • ask about things that are important to the person you’re writing to.

  1. Korzystając ze słownictwa z ilustracji interaktywnej, uczniowie opisują w ramach pracy domowej (100–150 wyrazów) siebie lub członka swojej rodziny.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału. OPCJONALNIE: model OCEAN (openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, neuroticism): (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/11/Big_Five_-png/640px-Big_Five_-png) i OPCJONALNIE: Myers‑Briggs test: (https://www.google.com/search?q=who+coined+the+term+personality+types&client=firefox-b-d&sxsrf=AOaemvLZdKNlMuAOV0mHQFz9eYD5YsLssQ:1632642245474&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi_q9iokpzzAhUVzIsKHRPDCr8Q_AUoAXoECAEQAw&biw=1280&bih=615&dpr=-5#imgrc=V_BOL74pMB-W6M).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Korzystając ze słownictwa z ilustracji interaktywnej, uczniowie opisują w ramach pracy domowej (100–150 wyrazów) siebie lub członka swojej rodziny. OPCJONALNIE: Nauczyciel w fazie wprowadzającej wykorzystuje model, tak aby uczniowie mogli użyć przymiotników do opisania wymarzonego partnera. Może poprosić, żeby wypisali przykłady zachowań OCEAN.

  • A person is open, when they are not afraid to talk to new classmates

  • A person is conscientious when they are honest with others

  • A person is extraverted if they talk a lot about their feelings

  • A person is agreeable when they avoid conflict

  • A person is neurotic if he/she gets upset under criticism

OPCJONALNIE: Uczniowie wykonują w ramach pracy domowej test Myers‑Briggs i opisują siebie, podając cechy i uzasadniając je zachowaniami.