Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co to jest przyspieszenie kątowe? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | burza mózgów, pokaz multimedialny, analiza pomysłów, poszukująca |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | interaktywna animacja / model 3D, zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Co to jest przyspieszenie kątowe?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel na początku lekcji prezentuje ruch zmienny po okręgu na przykładzie walca, na który nawinięty jest sznurek. Pociągając energicznie za sznurek, wprawia walec w obrót wokół osi. Uczniowie zwracają uwagę, że prędkość kątowa walca początkowo rośnie, a po rozwinięciu całego sznurka zaczyna maleć. Nauczyciel wprowadza pojęcie i definicję przyspieszenia kątowego. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie czytają tekst e‑materiału oraz zapoznają się z dołączoną symulacją. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę, czytając tekst e‑materiału oraz rozwiązują w domu zadania 1‑4 i 7. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może być wykorzystane przed lekcją i połączone z dyskusją na temat przyspieszenia kątowego w czasie lekcji. |