Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Elżbieta Korzeniak, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Akwa-, amina- i hydroksokompleksy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa

Zakres rozszerzony:

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

8) klasyfikuje wodorotlenki ze względu na ich charakter chemiczny (zasadowy, amfoteryczny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorotlenku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorotlenku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorotlenków (w tym równania reakcji otrzymywania hydroksokompleksów).

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia budowę ligandów akwa, amina i hydrokso;

  • pisze równania reakcji związków kompleksowych;

  • wymienia reakcje charakterystyczne jonów kompleksowych.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • mapa pojęć;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: Czy taki środek jak „Kret” może być stosowany do czyszczenia rur aluminiowych? Dlaczego?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół teorii Bronsteda i teorii Lewisa.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Przypomnienie pojęcia ligand – uczniowie na forum podają definicję. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną.

  2. Mapa pojęciowa. Nauczyciel zaznacza, że w mapie pojawi się przypomnienie teorii Brønsteda i teorii Lewisa. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło – Ligandy.

  3. Uczniowie rysują wzory elektronowe cząsteczki wody, cząsteczki amoniaku i jonu OH . W oparciu o teorię Lewisa, formułują warunek konieczny charakteryzujący te trzy ligandy – każda z tych cząsteczek oraz jonów mogła pełnić rolę liganda posiada co najmniej jedną wolną parę elektronową, jest więc zasadą Lewisa.

  4. Oprócz teorii Lewisa jest teoria Brønsteda. Nauczyciel więc zadaje pytanie: Czy te ligandy pełnią rolę zasady Brønsteda (TAK)? – dyskusja uczniów.

  5. Nauczyciel zapisuje procesy protonacji cząsteczki amoniaku na tablicy, po czym trwa dyskusja uczniów do postawionego pytania: Czy jony NH 4 + mogą pełnić rolę ligandów? (Nie, ponieważ nie mają wolnej pary elektronowej – można więc potraktować procesy protonacji oraz koordynacji jako procesy konkurencyjne względem siebie.)

  6. Nauczyciel nawiązuje do amfoterycznych właściwości wodorotlenku glinu i wodorotlenku cynku – fakt roztwarzania się osadów w nadmiarze zasady wynika z tworzenia hydroksokompleksów.

  7. Nauczyciel wprowadza pojęcie akwakompleksów jako głównej formy, w jakiej występują jony metali przejściowych w roztworze wodnym, a także aminakompleksy.

  8. Przykład zasadowych właściwości amoniaku: tworzenie aminakompleksu z jonami Cu2+ oraz jego rozkład pod wpływem kwasu. Sformułowanie tezy, że jony Cu2+ i jony H + są kwasami Lewisa, które konkurują ze sobą w reakcji z  NH 3 – zasadą Lewisa.

  9. Nauczyciel odsyła uczniów do medium bazowego i prosi o wykonanie ćwiczeń indywidualnie.

  10. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia multimedialne w e‑materiale.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania:

  • Co to jest ligand?

  • Jak definiujemy kwasy i zasady w teorii Lewisa?

  • Co to są aminakompleksy?

  • Co to są akwakompleksy?

  • Co to są hydroksokompleksy?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa pojęciowa może być wykorzystana przez uczniów podczas lekcji bieżącej lub do lekcji powtórzeniowej o kompleksach.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to jest ligand?

  • Jak definiujemy kwasy i zasady w teorii Lewisa?

  • Co to są aminakompleksy?

  • Co to są akwakompleksy?

  • Co to są hydroksokompleksy?

  1. Szkielet mapy myśli dla uczniów:
    https://docs.google.com/presentation/d/1MGEnrgcxr29QTZhQ9H3uDlAJrt7aepdxNsQdDlfb38I/edit#slide=id.p2