| |
| |
| Symbole używane na schematach instalacji elektrycznych |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
pozna symboliczne oznaczenia elementów obwodu stosowane na schematach;
przeanalizuje przeznaczenie wybranych elementów elektrycznych i elektronicznych;
zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań.
|
| |
| |
| praca w grupach, praca indywidualna |
| grafika interaktywna, zestaw zadań |
| e‑materiał: „Symboliczne oznaczenia elementów obwodu stosowane na schematach” |
|
|
Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”. Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z grafiką interaktywną, aby zapamiętać jak najwięcej symbolicznych oznaczeń elementów, stosowanych na schematach elektrycznych. |
|
Uczniowie pracują w trzyosobowych grupach. Jedna osoba zadaje pytanie, druga odpowiada, a trzecia jest arbitrem. Zadający pytania pokazuje symbole w wybranej przez siebie kolejności, a odpowiadający podaje nazwę elementu. Można pokazywać palcem na ekranie, a potem myszką sprawdzać rozwiązanie lub przygotować oddzielną prezentację komputerową. Uczniowie zamieniają się rolami tak, że każdy, po kolei, odpowiada na pytania. Grupa wybiera najlepszego zawodnika, który nie popełnia błędów i jest najszybszy. Będzie on reprezentował grupę podczas zawodów finałowych na arenie klasy. Runda finałowa odbywa się na zasadach teleturnieju „Jeden z dziesięciu”. Poprzedni, który udzielił dobrej odpowiedzi wyznacza następnego odpowiadającego. Pierwszy raz odpowiada ten, który zgłosił się najszybciej. Nauczyciel wyświetla symbol, a odpowiadający podaje nazwę elementu. Na odpowiedź ma 5 sekund. Ten, kto przekroczył czas lub udzielił błędnej odpowiedzi, odpada z gry. Poprawna odpowiedź oznacza dopisanie punktu na konto odpowiadającego. Gra toczy się, aż pozostaną w niej 2 osoby i wtedy zwycięża ten, kto ma więcej punktów. |
|
Nauczyciel wręcza nagrody zwycięzcom. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Odnaleźć w Internecie 5 symboli elementów obwodów elektrycznych lub elektronicznych, których nie zawiera grafika interaktywna. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafika może być użyta jako materiał pomocniczy lub biblioteka symboli na każdej lekcji z działu „prąd elektryczny”. |