Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Jakie są rodzaje dielektryków? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | concept mapping / mind mapping |
Metody nauczania: | tworzenie i wykorzystywanie map pojęciowych / map myśli |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer dla każdego ucznia, długopis |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Jakie są rodzaje dielektryków” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: Czym jest dielektryk?, Co to jest dipol elektryczny?, Jak jest zdefiniowany moment dipolowy? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzę z elektrostatyki. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie dzielą się na 4 grupy. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów odnośnie zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do tych, z którymi uczniowie mieli problemy. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Mapa pojęciowa może być też samodzielnie wykorzystana przez uczniów po lekcji do przypomnienia, powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |