Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Jakie są rodzaje dielektryków?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
12) opisuje polaryzację dielektryków w polu zewnętrznym i ich wpływ na pojemność kondensatora; oblicza pojemność kondensatora, uwzględniając stałą dielektryczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste , społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia, czym są dielektryki;

  2. wymienia rodzaje dielektryków;

  3. wskazuje przykłady dielektryków;

  4. analizuje klasyfikacje dielektryków.

Strategie nauczania:

concept mapping / mind mapping

Metody nauczania:

tworzenie i wykorzystywanie map pojęciowych / map myśli

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdego ucznia, długopis

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „Jakie są rodzaje dielektryków”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: Czym jest dielektryk?, Co to jest dipol elektryczny?, Jak jest zdefiniowany moment dipolowy? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzę z elektrostatyki.
Nauczyciel zaciekawia uczniów zgodnie z treścią „Czy to nie ciekawe?”

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”.
Nauczyciel inicjuje dyskusję, dzięki której sprawdza zrozumienie zagadnień poruszanych w tekście. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi.
Uczniowie analizują i uzupełniają mapę pojęciową. Nauczyciel prosi o wykonanie połączonych z nią poleceń, a następnie ponownie sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania. Klasa wspólnie próbuje odpowiedzieć na pytania, które się pojawiły. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu.
Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązując zadania z części „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dzielą się na 4 grupy.
Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania „na forum klasy”.
Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego.
Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów odnośnie zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do tych, z którymi uczniowie mieli problemy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Mapa pojęciowa może być też samodzielnie wykorzystana przez uczniów po lekcji do przypomnienia, powtórzenia i utrwalenia wiadomości.