Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Wpływ społeczny i techniki manipulacji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
5) wyjaśnia charakter procesu socjalizacji; podaje przykłady wpływu społecznego w różnych dziedzinach życia; analizuje przypadki oraz przedstawia zalety i wady konformizmu i nonkonformizmu.
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
16) krytycznie analizuje przekazy medialne; wyjaśnia podstawowe mechanizmy manipulacji wykorzystywane w mediach; wskazuje rolę Rady Etyki Mediów w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcia wpływu społecznego i manipulacji;
omawia techniki społecznej manipulacji;
analizuje środki i zachowania pozwalające uniknąć skutków manipulacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
rozmowa nauczająca;
metoda jigsaw;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy wstępnej. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli wokół pojęcia „wpływ społeczny”. Następnie wspólnie formułują własną definicję pojęcia.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie w parach zapoznają się z definicją manipulacji w sekcji „Przeczytaj”. Następnie wspólnie porównują pojęcia wpływu społecznego i manipulacji.
2. Podział na cztery grupy – metoda jigsaw. Każdej z nich zostaje przydzielony fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”, który opracowują:
grupa 1 - sześć zasad wywierania wpływu;
grupa 2 - techniki manipulacji (pierwsze cztery);
grupa 3 - techniki manipulacji (kolejne cztery);
grupa 4 - obrona przed wpływem innych.
Następnie uczniowie zamieniają się grupami, tworząc nowe grupy tak, aby w każdej była przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. W nowych grupach uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej. Inne osoby mogą zadawać im pytania.
3. Praca z audiobookiem. Uczniowie zapoznają się z materiałem, po czym wykonują ćwiczenie 1. Wspólne omówienie odpowiedzi.
4. Dyskusja na temat: „Czy w reklamach powinno się stosować manipulację?”. W swojej argumentacji uczniowie odnoszą się do treści zawartych w multimedium i wykonanym ćwiczeniu. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie opracowują po jednym pytaniu dotyczącym treści przedstawionych na lekcji. Następnie wybrana osoba zadaje swoje pytanie i wyznacza osobę, która ma na nie odpowiedzieć. Po udzieleniu odpowiedzi osoba ta zadaje swoje pytanie kolejnej. Ćwiczenie trwa, dopóki nie zostanie wyczerpana treść zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Elliot Arronson, Timothy D. Wilson, Robin M. Arket, Psychologia społeczna, Poznań 2006.
Kevin Wren, Wpływ społeczny, Gdańsk 2005.
Robert‑Vincent Joule, Jean‑Leon Beauvois, Gra w manipulacje. Postaw na swoim i nie daj się oszukać, Sopot 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie audiobooka uczniowie mogą przygotować prezentację multimedialną do tematu.