Scenariusz zajęć

Autor: Agnieszka Dreczko, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Otrzymywanie kwasów poprzez wypieranie go z jego soli.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji;

Zakres rozszerzony

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje metodę otrzymywania kwasów poprzez wypieranie go z jego soli;

  • opisuje, w jaki sposób określa się moc kwasów;

  • pisze i uzgadnia równania reakcji chemicznych;

  • projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których otrzyma kwas poprzez wypieranie go z jego soli.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna,

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment uczniowski;

  • wirtualne laboratorium;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablice chemiczne;

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Mentimeter.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy zajdzie reakcja chemiczna między azotanem(V) potasu a kwasem siarkowym(VI)?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół sposobów otrzymywania kwasów nieorganicznych. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Analiza materiału źródłowego w e‑materiale – otrzymywanie kwasów poprzez wyparcie ich z ich soli. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję.

  2. Wirtualne laboratorium – praca w parach. Każda para podejmuje próbę otrzymać kwas poprzez wyparcie go z jego soli w wirtualnym laboratorium.

  3. Każdy uczeń otrzymuje kartę pracy (materiał pomocniczy) i opisuje przebieg wykonywanego doświadczenia 1 (problem badawczy, hipoteza, schemat doświadczenia, obserwacje, zapis równania reakcji chemicznego oraz wnioski). Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera ich w czasie pracy. Po pracy chętni lub wskazani uczniowie prezentują cały opis przebiegu doświadczenia. Nauczyciel weryfikuje pod kątem poprawności merytorycznej wypowiedzi uczniów i wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki – nauczyciel przydziela grupom różne kombinacje związków chemicznych celem otrzymywania różnych kwasów. Uczniowie przeprowadzają eksperyment oraz w karcie pracy dokonują opisu przebiegu doświadczenia 2 (problem badawczy, hipoteza, schemat doświadczenia, obserwacje, zapis równania reakcji chemicznego oraz wnioski). Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera ich w czasie pracy. Po pracy liderzy grup prezentują cały opis przebiegu doświadczenia. Nauczyciel weryfikuje pod kątem poprawności merytorycznej wypowiedzi uczniów i wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Jakie znasz sposoby otrzymywania kwasów? Jakie produkty otrzymasz poprzez wypieranie kwasu z jego soli?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę wykonują zadania z e‑materiału – zestaw ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium może być użyte jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań. Uczniowie mogą medium to wykorzystać w przygotowywaniu się do lekcji oraz w podsumowaniu wiadomości o sposobach otrzymywania kwasów.

Materiały pomocnicze:

  1. Tablice chemiczne, układ okresowy pierwiastków chemicznych.

  2. Instrukcja do doświadczenia 2.

  • Umieść roztwór/ciało stałe danej soli w probówce, po czym dodaj niewielką ilość kwasu.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Odczynniki chemiczne: ciała stałe – K 2 SiO 3 , CaCO 3 , CH 3 COONa , CaS; roztwory – HCl, H 2 SO 4 , HNO 3 , Pb(NO 3 ) 2 , HBr ; woda.

  2. Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, zlewki, cylindry miarowe, pipety, statyw do probówek.

  3. Karty charakterystyki dla poszczególnych odczynników.

  4. Karta pracy ucznia:

R1Lzo04f5rbiO

Plik PDF o rozmiarze 85.54 KB w języku polskim
  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie znasz sposoby otrzymywania kwasów?

  • Jakie produkty otrzymasz poprzez wypieranie kwasu z jego soli?