Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agnieszka Dreczko, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Otrzymywanie kwasów poprzez wypieranie go z jego soli.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji;
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje metodę otrzymywania kwasów poprzez wypieranie go z jego soli;
opisuje, w jaki sposób określa się moc kwasów;
pisze i uzgadnia równania reakcji chemicznych;
projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których otrzyma kwas poprzez wypieranie go z jego soli.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna,
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment uczniowski;
wirtualne laboratorium;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablice chemiczne;
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;
tablica interaktywna/tablica;
rzutnik multimedialny;
aplikacja Mentimeter.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy zajdzie reakcja chemiczna między azotanem(V) potasu a kwasem siarkowym(VI)?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół sposobów otrzymywania kwasów nieorganicznych. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Analiza materiału źródłowego w e‑materiale – otrzymywanie kwasów poprzez wyparcie ich z ich soli. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję.
Wirtualne laboratorium – praca w parach. Każda para podejmuje próbę otrzymać kwas poprzez wyparcie go z jego soli w wirtualnym laboratorium.
Każdy uczeń otrzymuje kartę pracy (materiał pomocniczy) i opisuje przebieg wykonywanego doświadczenia 1 (problem badawczy, hipoteza, schemat doświadczenia, obserwacje, zapis równania reakcji chemicznego oraz wnioski). Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera ich w czasie pracy. Po pracy chętni lub wskazani uczniowie prezentują cały opis przebiegu doświadczenia. Nauczyciel weryfikuje pod kątem poprawności merytorycznej wypowiedzi uczniów i wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki – nauczyciel przydziela grupom różne kombinacje związków chemicznych celem otrzymywania różnych kwasów. Uczniowie przeprowadzają eksperyment oraz w karcie pracy dokonują opisu przebiegu doświadczenia 2 (problem badawczy, hipoteza, schemat doświadczenia, obserwacje, zapis równania reakcji chemicznego oraz wnioski). Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera ich w czasie pracy. Po pracy liderzy grup prezentują cały opis przebiegu doświadczenia. Nauczyciel weryfikuje pod kątem poprawności merytorycznej wypowiedzi uczniów i wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Jakie znasz sposoby otrzymywania kwasów? Jakie produkty otrzymasz poprzez wypieranie kwasu z jego soli?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę wykonują zadania z e‑materiału – zestaw ćwiczeń.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może być użyte jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań. Uczniowie mogą medium to wykorzystać w przygotowywaniu się do lekcji oraz w podsumowaniu wiadomości o sposobach otrzymywania kwasów.
Materiały pomocnicze:
Tablice chemiczne, układ okresowy pierwiastków chemicznych.
Instrukcja do doświadczenia 2.
Umieść roztwór/ciało stałe danej soli w probówce, po czym dodaj niewielką ilość kwasu.
Obserwuj zmiany.
Odczynniki chemiczne: ciała stałe – , , , CaS; roztwory – HCl, , , , ; woda.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, zlewki, cylindry miarowe, pipety, statyw do probówek.
Karty charakterystyki dla poszczególnych odczynników.
Karta pracy ucznia:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie znasz sposoby otrzymywania kwasów?
Jakie produkty otrzymasz poprzez wypieranie kwasu z jego soli?