Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Andrzej Kajetan Wróblewski, Włodzimierz Natorf |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Gdyby Piotr Curie nie wpadł był pod furgon… |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; rozszerzenie zapisów podstawy programowej. |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia odwróconej klasy, nauczanie wyprzedzające |
Metody nauczania: | dyskusja uczniowska kierowana przez nauczyciela, elementy burzy mózgów |
Formy zajęć: | wspólna praca całego zespołu klasowego |
Środki dydaktyczne: | monitor lub tablica interaktywna (ewentualnie komputer z rzutnikiem), dostęp do Internetu |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zlecił uczniom zapoznanie się z e‑materiałem. W szczególności, zlecił wykonanie poleceń powiązanych z audiobookiem oraz ćwiczenia 6. Zapowiedział też temat i specyfikę obecnej lekcji prosząc, by uczniowie przygotowali się do dyskusji. | |
Faza realizacyjna | |
Uczniowie proponują różne możliwe drogi rozwoju działalności naukowej i publicznej małżonków Curie po 1906 r. Trzymają się przy tym zasady, że każda droga musi w logiczny sposób wynikać z tendencji określonej przez wydarzenia na kilka lat przed wypadkiem Piotra oraz mieć luźny choćby związek z realnymi działaniami Marii: | |
Faza podsumowująca | |
Nauczyciel podsumowuje dyskusję, komentując wielość możliwych, ciekawych rozstrzygnięć problemu będącego tematem lekcji; unika przy tym rozstrzygania ewentualnych spornych kwestii. Przypomina przy tym, że celem lekcji jest prezentacja i wymiana pomysłów, a nie wzajemne przekonywanie się do którejkolwiek z proponowanych dróg. | |
Praca domowa | |
Uczniowie mają za zadanie wykonanie ćwiczeń 7 i 8. Chętni uczniowie mogą nakreślić własną wersję drogi przebiegu działalności naukowej oraz publicznej Marii i Piotra. Nauczyciel zapewni możliwość zaprezentowania tych wersji, wraz z wersją „lekcyjną”, w uzgodnionym miejscu w sieci, np. na stronie internetowej szkoły. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Notkę biograficzną oraz audiobook można wykorzystać jako kilkuminutowy wstęp (zainteresowanie tematem) do lekcji o przemianach promieniotwórczych. |