Pokaż ćwiczenia:
RPl73Ch8r5Rti1
Ćwiczenie 1
Wskaż odkrycia, wynalazki, ważne wydarzenia, które miały miejsce przed narodzinami Marii Skłodowskiej-Curie, podczas jej życia oraz po jej śmierci. Wydarzenia i wynalazki przed narodzinami Marii Skłodowskiej‑Curie Możliwe odpowiedzi: 1. wynalezienie roweru, 2. upowszechnienie radioodbiorników i radiofonii, 3. upowszechnienie telewizorów i audycji TV, 4. upowszechnienie kinematografii, 5. pierwszy lot człowieka w kosmos, 6. skonstruowanie telegrafu przez Samuela Morse’a Wydarzenia i wynalazki w trakcie życia Marii Skłodowskiej‑Curie Możliwe odpowiedzi: 1. wynalezienie roweru, 2. upowszechnienie radioodbiorników i radiofonii, 3. upowszechnienie telewizorów i audycji TV, 4. upowszechnienie kinematografii, 5. pierwszy lot człowieka w kosmos, 6. skonstruowanie telegrafu przez Samuela Morse’a Wydarzenia i wynalazki po śmierci Marii Skłodowskiej‑Curie Możliwe odpowiedzi: 1. wynalezienie roweru, 2. upowszechnienie radioodbiorników i radiofonii, 3. upowszechnienie telewizorów i audycji TV, 4. upowszechnienie kinematografii, 5. pierwszy lot człowieka w kosmos, 6. skonstruowanie telegrafu przez Samuela Morse’a
RkdrW0dumKQU11
Ćwiczenie 2
Wskaż właściwe uzupełnienia informacji o czasie i miejscach związanych z życiem Marii Skłodowskiej-Curie. Dzieciństwo i młodość spędziła w KrakowiePoznaniuWarszawie, w ówczesnym Królestwie Galicji Pruskim Polskim Ruskim, gdzie ukończyła gimnazjum. Tuż Prawie dekadę Niemal piętnaście lat po jego ukończeniu wyjechała do Paryża na studia. Najważniejsze osiągnięcia naukowe Marii Skłodowskiej-Curie, których symbolicznym zwieńczeniem było uzyskanie nagrody Nobla w dziedzinie chemii fizyki matematyki, przypadły na kolejną dekadę kolejne dwie dekady kolejne trzy dekady jej życia. Po tym czasie wycofała się, zarówno z życia naukowego jak i publicznego wycofała się z działalności naukowej, choć nadal prowadziła różnorodną działalność publiczną prowadziła nadal różnorodną działalność, zarówno naukową jak i publiczną. Do Warszawy Maria Skłodowska-Curie wróciła na stałe po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r. wracała kilkakrotnie, choć nigdy na stałe, z okazji różnych przedsięwzięć, w które była zaangażowana wróciła tylko raz, z okazji otwarcia w 1932 r. Instytutu Radowego nie wróciła nigdy.
R19JveGOosM2f21
Ćwiczenie 3
Wstaw w linię chronologiczną podstawowe wydarzenia z życia osobistego i naukowego Marii Skłodowskiej-Curie, z pierwszej części jej pobytu w Paryżu. 1891 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu 1893 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu 1894 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu 1895 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu 1896 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu 1897 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu 1897 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu 1898 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu 1898 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu 1903 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu 1903 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu 1904 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu 1906 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu 1910 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu 1911 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie polonu i radu (*czerwiec*), 2. urodziny córki Ireny (*wrzesień*), 3. otrzymanie nagrody Nobla z chemii, 4. wyjazd do Paryża, 5. ślub z Piotrem Curie, 6. uzyskanie licencjatu z matematyki, 7. objęcie katedry fizyki na Sorbonie po śmierci męża, Piotra, 8. obrona pracy doktorskiej (*czerwiec*), 9. rozpoczęcie badań zjawiska promieniotwórczości naturalnej (*marzec*), 10. przedstawienie pierwszego artykułu naukowego (*grudzień*), 11. urodziny córki Ewy, 12. otrzymanie (wraz z Henri Bequerelem i Piotrem Curie) nagrody Nobla z fizyki (*październik*), 13. uzyskanie uprawnień nauczyciela szkoły średniej, 14. uzyskanie licencjatu z fizyki, 15. uzyskanie metalicznego radu
RL6pZz9odX5MC1
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie alternatywne. Zaznacz odpowiedź poprawną: Małżeństwo Piotr i Maria Curie poza polonem odkryli jeszcze jeden pierwiastek chemiczny, którym był: Możliwe odpowiedzi: 1. Pluton, 2. Bar, 3. Tor, 4. Rad
RRG2SqFewgr791
Ćwiczenie 4
Metoda oceny zaczernienia kliszy fotograficznej, stosowana przez Henri’ego Bequerela do badania promieniowania minerałów uranu okazała się niewłaściwa. Wskaż zasadniczy powód tego: Możliwe odpowiedzi: 1. promieniowanie emitowane przez uran praktycznie nie zaczerniało takiej kliszy., 2. klisza pozwalała jedynie stwierdzić obecność promieniowania; nie pozwalała na jakąkolwiek ocenę jego natężenia., 3. klisza pozwalała stwierdzić zarówno obecność jak i zmierzyć natężenie promieniowania, ale pomiar ten w wykonaniu Bequerela nie miał wystarczającej dokładności, by właściwie zbadać zjawisko., 4. klisza pozwalała stwierdzić zarówno obecność jak i zmierzyć natężenie promieniowania z zadowalającą dokładnością, ale Bequerel nie potrafił zinterpretować uzyskanych wyników.
R1IoIo1ZRdFKx1
Ćwiczenie 5
Wskaż osiągnięcia naukowe małżonków Curie (lub samej Marii Skłodowskiej-Curie). Możliwe odpowiedzi: 1. Odkrycie zjawiska promieniotwórczości naturalnej, 2. Zbadanie zjawiska promieniotwórczości uranu i jego związków chemicznych, 3. Zbadanie zjawiska promieniotwórczości toru i jego związków chemicznych, 4. Odkrycie nowego pierwiastka - polonu, 5. Odkrycie nowego pierwiastka - radu, 6. Odkrycie nowego pierwiastka - radonu, 7. Rozpoznanie składowych α, β i γ w promieniowaniu próbek promieniotwórczych, 8. Interpretacja promieniotwórczości jako zjawiska powiązanego z przemianami wewnątrz jądra atomowego, 9. Sformułowanie prawa zaniku promieniotwórczego
RIPfZtW2yoFpX1
Ćwiczenie 6
Wskaż najbardziej trafny opis udziału i roli Piotra Curie w badaniach nad promieniotwórczością, prowadzonych przez jego żonę od 1897 roku. Możliwe odpowiedzi: 1. Piotr nie był fizykiem, więc wspierał żonę moralnie, finansowo, co miało swoje znaczenie w jej pracy. Nie udzielał jej jednak bezpośredniego wsparcia naukowego., 2. Piotr był fizykiem, ale zajmował się nauczaniem. Pracował wprawdzie w specjalistycznej szkole, ale jego własny dorobek naukowy był mało znaczący. Uczestniczył w badaniach żony raczej w roli "inteligentnego laboranta", wspomagając ją w pracach rutynowych i żmudnych. Jednakże strona naukowa tych badań, czyli stawianie hipotez, planowanie doświadczeń, analiza ich wyników, formułowanie wniosków i planowanie kolejnych etapów pracy były wyłączną domeną Marii., 3. Piotr był fizykiem o liczącym się własnym dorobku naukowym. Do badań żony wniósł "know-how" w postaci nowatorskiego urządzenia do pomiaru natężenia promieniowania. Aktywnie uczestniczył w pomiarach oraz innych czynnościach związanych z programem badań nad promieniotwórczością. Osiągnięcia małżonków Curie w tej dziedzinie można z powodzeniem uznać za wspólne., 4. Piotr był fizykiem o liczącym się własnym dorobku naukowym. Do badań żony wniósł nie tylko "know-how" w postaci nowatorskiego urządzenia do pomiaru natężenia promieniowania, ale też ogólną wiedzę i doświadczenie w zakresie badań naukowych. Maria pracowała pod jego kierownictwem aż do jego śmierci i dopiero potem wykazała się dojrzałością i samodzielnością w badaniach naukowych, które przyniosły jej zasłużony rozgłos i uznanie.
RO3rDmkb1BfdU2
Ćwiczenie 7
W audiobooku mowa jest o badaniu przez Marię Skłodowską-Curie dwóch rodzajów chalkolitu - "naturalnego" i syntetycznego". Ułóż we właściwej kolejności przedstawione poniżej etapy badania i wnioskowania, przez które przeszła uczona. Elementy do uszeregowania: 1. Stawiamy hipotezę, że natężenie promieniowania pochodzące od próbki jest proporcjonalne do ilości uranu w tej próbce, niezależnie od jej rodzaju., 2. By zweryfikować hipotezę o nieznanym pierwiastku w naturalnym chalkolicie, tworzymy chalkolit syntetyczny, ze znanych jego składników., 3. Stwierdzamy doświadczalnie, na kilku różnych próbkach, że hipoteza o proporcjonalności natężenia promieniowania emitowanego przez próbkę do zawartości w niej uranu jest prawdziwa., 4. Stawiamy hipotezę, że to nadmiarowe natężenie wynika z obecności w naturalnym chalkolicie nieznanego pierwiastka (lub związku chemicznego), do tej pory niewykrytego., 5. Podejmujemy próbę wyodrębnienia nieznanego pierwiastka (lub związku chemicznego) z chalkolitu naturalnego., 6. Stwierdzamy doświadczalnie, że syntetyczny chalkolit emituje promieniowanie o natężeniu zgodnym z oczekiwaniami, wynikającymi z zawartości w nim uranu., 7. Stwierdzamy doświadczalnie, że próbka naturalnego chalkolitu emituje promieniowanie o kilkakrotnie większym natężeniu, niż wynikałoby ze znanej zawartości w niej uranu.
R1LY7R9r1ymox1
Ćwiczenie 8
Postawienie hipotezy o proporcjonalnym związku natężenia promieniowania emitowanego przez próbkę zawierającą uran do jego zawartości oznaczało przyjęcie, że natężenie to jest proporcjonalne do (wskaż wszystkie dopuszczalne możliwości): Możliwe odpowiedzi: 1. masy całej próbki, 2. tej części objętości całej próbki, która odpowiada procentowej zawartości wagowej uranu w próbce, 3. masy molowej uranu, zawartego w próbce, 4. masy uranu, zawartego w próbce, 5. ilości uranu (w postaci ilości moli lub liczby atomów), zawartego w próbce