Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Równanie toru ruchu w rzucie ukośnym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | doświadczalna |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer z oprogramowaniem pozwalającym analizować filmy klatka po klatce oraz rysować wykresy wprowadzonych danych |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie w ramach pracy domowej przed lekcją oglądają film – samouczek oraz w grupach, w których będą pracować na lekcji, nagrywają filmrzut ukośny ciała. Nauczyciel na początku lekcji wyjaśnia ewentualne wątpliwości i omawia zadanie, które będą wykonywać uczniowie. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w grupach analizują swoje filmy – przeglądają je klatka po klatce i odczytują kolejne położenia filmowanego ciała. Następnie sporządzają wykres toru ciała. Następnie na podstawie kilku pierwszych klatek filmu wyznaczają prędkość początkową, wyliczają zasięg rzutu i maksymalną wysokość i porównują otrzymane wartości z otrzymanymi z wykresu. Nauczyciel odpowiada na pojawiające się pytania. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy na forum klasy i oceniają, czy ruch filmowanego obiektu był w istocie rzutem ukośnym. | |
Praca domowa: | |
Zadanie 1, 2, 4 i 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Uczniowie mogą także obejrzeć film‑samouczek na początku lekcji. |