Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Równanie toru ruchu w rzucie ukośnym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

II. Mechanika.
Uczeń:
7) opisuje ruchy złożone jako sumę ruchów prostych; analizuje rzut poziomy jako przykład ruchu dwuwymiarowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia, na czym polega rzut ukośny,

  2. zapisuje równanie toru w rzucie ukośnym,

  3. odróżnia równanie parametryczne toru od równania jawnego,

  4. stosuje równanie toru ruchu do wyznaczenia zasięgu i maksymalnej wysokości w rzucie ukośny,

  5. analizuje i interpretuje różne przykłady rzutu ukośnego.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

doświadczalna

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer z oprogramowaniem pozwalającym analizować filmy klatka po klatce oraz rysować wykresy wprowadzonych danych

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie w ramach pracy domowej przed lekcją oglądają film – samouczek oraz w grupach, w których będą pracować na lekcji, nagrywają filmrzut ukośny ciała. Nauczyciel na początku lekcji wyjaśnia ewentualne wątpliwości i omawia zadanie, które będą wykonywać uczniowie.

Faza realizacyjna:

Uczniowie w grupach analizują swoje filmy – przeglądają je klatka po klatce i odczytują kolejne położenia filmowanego ciała. Następnie sporządzają wykres toru ciała. Następnie na podstawie kilku pierwszych klatek filmu wyznaczają prędkość początkową, wyliczają zasięg rzutu i maksymalną wysokość i porównują otrzymane wartości z otrzymanymi z wykresu. Nauczyciel odpowiada na pojawiające się pytania.

Faza podsumowująca:

Uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy na forum klasy i oceniają, czy ruch filmowanego obiektu był w istocie rzutem ukośnym.

Praca domowa:

Zadanie 1, 2, 4 i 7 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą także obejrzeć film‑samouczek na początku lekcji.