Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zróżnicowanie religijne ludności świata
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
10) charakteryzuje zróżnicowanie religijne ludności świata i Polski oraz wpływ religii na życie społeczne i gospodarkę.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje rożne religie,
opisuje cechy charakterystyczne poszczególnych religii,
wskazuje państwa, w których występuje dana religia,
omawia przestrzenne i ilościowe rozmieszczenie wyznawców poszczególnych religii.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
Keller J. i in. (red.), Zarys dziejów religii, Iskry, Warszawa 1988.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają religie i czym się one charakteryzują, jakie znają cechy charakterystyczne poszczególnych religii. Podane przez uczniów informacje zapisywane są na tablicy.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel kolejno omawia zagadnienia przedstawione w e‑materiale.
Po przedstawieniu i wyjaśnieniu e‑materiału nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów. Weryfikowane są także zapisane wcześniej na tablicy informacje.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym.
Uczniowie w parach wykonują polecenia do filmu.
Po przygotowaniu odpowiedzi poszczególne pary prezentują swoje spostrzeżenia.
Nauczyciel na forum klasy weryfikuje poprawność wykonania zadania.
Jeśli pozostanie czas – uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości zawartych w e‑materiale.
Wykonanie prezentacji lub posteru na temat miejsc istotnych dla chrześcijaństwa (w tym prawosławia), islamu, hinduizmu. Uczniowie wykonują prace w niewielkich zespołach, o wielkości których decyduje nauczyciel (w zależności od wielkości klasy).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny zawarty w e‑materiale może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych poszczególnym kręgom kulturowym na świecie (zakres podstawowy: VIII. 11; zakres rozszerzony: VIII. 3).