Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Dama i nierządnica – świeckie wizerunki kobiet w średniowieczu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje wizerunek kobiety przedstawiany w okresie średniowiecza;
wyjaśnia, na czym polega nietypowość postawy wobec kobiet w średniowieczu;
opisuje miłość dworską na przykładzie historii o Walterze, Helgundzie i Wisławie (z Kroniki wielkopolskiej) oraz Dziejów Tristana i Izoldy;
analizuje postawę bohaterek z przywołanych tekstów;
dokonuje porównania losu Tristana, Izoldy i Brengien z postaciami z mitologii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ekspozycja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją
Nauczyciel przygotowuje kilka malarskich przykładów wizerunków kobiet z epoki średniowiecza. Ustawia je w widocznym miejscu. Może dodatkowo posłużyć się reprintami zamieszczonymi w e‑materiale.
Faza wprowadzająca
W pierwszej fazie lekcji nauczyciel zachęca uczniów do przyjrzenia się przygotowanym obrazom, następnie odczytuje narracyjny opis wyglądu przedstawianej kobiety średniowiecznej z sekcji „Przeczytaj”. Następnie prosi uczniów, by przyjrzeli się obrazom i zastanowili się, jakie cechy wspólne dostrzegają. Pyta: Jaki wizerunek kobiety średniowiecznej wyłania się z tych obrazów?
Po krótkiej rozmowie nauczyciel prezentuje uczniom „Wprowadzenie” do lekcji, cele a następnie zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Praca z multimedium:
Uczniowie wysłuchują Audiobooka: Kronika wielkopolska. W pierwszej kolejności identyfikują cechy charakterystyczne dla miłości dworskiej. Następnie skupiają swoją uwagę na wizerunku kobiety (tu na przykładzie Helgundy).
Uczniowie wysłuchują Audiobooka: Dzieje Tristana i Izoldy. Napój cienisty. Charakteryzują miłość dworską, ale przede wszystkim postawy Izoldy i Brangien. Podejmują próbę zestawienia przywołanych historii ze znanymi mitami. Uczniowie przy wykonywaniu poleceń mogą korzystać z treści sekcji „Przeczytaj”.
Faza podsumowująca
Nauczyciel powraca do zaprezentowanych na początku lekcji wizerunków kobiet. Zastanawia się wspólnie z uczniami, który z nich jest najbliższy bohaterkom charakteryzowanym na lekcji. Pyta: Czy wysłuchując treści audiobooków prezentowanych na lekcji, tak właśnie wyobrażaliście sobie bohaterki tych historii?
Materiały dodatkowe:
Frances Gies, Joseph Gies, Życie średniowiecznej kobiety, tłum. G. Siwek, Kraków 2019.
Johan Huizing, Jesień średniowiecza, tłum. R. Stiller, Kraków 2016.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium jako uzupełnienie w przygotowaniach do lekcji powtórkowej na temat eposu rycerskiego.