Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Warsztaty interpretacyjne. Wisława Szymborska Wywiad z Atropos
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
forumułuje tezę interpretacyjną wiersza Wywiad z Atropos,
określa koncept w wierszu Wywiad z Atropos,
wskazuje środki poetyckiego wyrazu w wierszu Wywiad z Atropos,
dokonuje analizy i interpretacji utworu,
utrwala swoją wiedzę na temat funkcji groteski i ironii w utworach pokazujących rozmowy ze śmiercią,
określa funkcję dialogu w lekturach obowiązkowych podejmujących temat rozmowy o śmierci.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel pyta: jakie są wasze wstępne wrażenia po lekturze wiersza Wisławy Szymborskiej? Jakie hipotezy interpretacyjne postawiliście? Uczniowie dzielą się swoimi refleksjami.
Faza realizacyjna:
Faza realizacyjna lekcji polega na wykonaniu kolejnych kroków analizy i interpretacji wiersza zaproponowanych w sekcjach „Schemat” i „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel decyduje, czy w danym zespole lepiej będzie przeprowadzić pracę w grupach 2‑osobowych, czy w ze wszystkimi uczniami,
czy też uczniowie powinni pracować indywidualnie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, wspierani przez nauczyciela, zbierają wnioski z dokonanej analizy wiersza Wywiad z Atropos Wisławy Szymborskiej. Notują ustalenia w zeszytach.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Formułując wnioski ze sporządzonej przez siebie interpretacji wiersza, ustal, w jaki sposób Wisława Szymborska wykorzystała motyw rozmowy ze śmiercią.
Materiały pomocnicze:
Anna Legeżyńska, Wisława Szymborska, Poznań 1997.
Krystyna Nastulanka, Sami o sobie. Rozmowy z pisarzami i uczonymi. Powrót
do źródeł, Warszawa 1975.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się
do lekcji powtórkowej.