Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wprowadzenie do teorii grafów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, w jaki sposób można reprezentować dane i powiązania między nimi za pomocą grafów.
Zbadasz najważniejsze pojęcia teorii grafów: sąsiedztwo, stopień, droga, graf, sieć, wierzchołek, krawędź, cykl.
Rozwiążesz ćwiczenia utrwalające wiedzę z zakresu podstawowych pojęć teorii grafów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wprowadzenie do teorii grafów”.
Uczniowie zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów, by podali najważniejsze informacje dotyczące grafów. Zachęca ich do zastanowienia się, czego o grafach dowiedzieli się na lekcjach matematyki i z sekcji, z którą zapoznali się przed lekcją.
Chętna lub wybrana osoba notuje informacje na tablicy metodą mapy myśli.
Nauczyciel prosi o podanie przykładów struktur zbliżonych do grafów występujących w rzeczywistości.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach rozrysowują relacje pomiędzy osobami: Anna zna Bartka; Czarek zna Daniela; Czarek i Daniel znają Emilię; Bartek zna Franka, Daniela oraz Emilię.
Pary łączą się w czwórki. Uczniowie w grupach dyskutują na temat rozrysowanych struktur i na ich podstawie opisują elementy grafu.
Praca z multimedium. Uczniowie w grupach zapoznają się z funkcjami multimedium z sekcji „Aplet” i rysują wskazane przez nauczyciela grafy.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1–6, a następnie dzielą się wynikami swojej pracy z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wymieniają i definiują najważniejsze pojęcia, jakie poznali w czasie lekcji. Zastanawiają się nad praktycznym zastosowaniem teorii grafów.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Robin J. Wilson, Wprowadzenie do teorii grafów, PWN, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Aplet” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Wprowadzenie do teorii grafów”.
Uczniowie mogą wykorzystać aplet, by zaprezentować za jego pomocą przykład rozwiązania praktycznego problemu.