Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Po co nam psychologia społeczna?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
6) analizuje poznawcze przyczyny stosowania stereotypów i związane z tym niebezpieczeństwa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśni, czym zajmuje się psychologia społeczna;
analizuje podstawowe pojęcia psychologii społecznej;
oceni znaczenie psychologii społecznej dla życia codziennego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
zamiana grup;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A4.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów lekcji.
2. Uczniowie wypisują na tablicy swoje skojarzenia z terminem „psychologia społeczna” metodą burzy mózgów. Następnie rozmawiają na temat skojarzeń i wybierają pięć według nich najlepszych. Na ich podstawie tworzą definicję pojęcia „psychologia społeczna”.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dzielą się na pięć grup. Każda z grup analizuje jedną z gałęzi mapy myśli zawartej w multimedium:
co to jest;
dyscypliny pokrewne;
metody psychologii społecznej;
zainteresowania relacjami;
podstawowe pytania.
Każda grupa na podstawie informacji zawartej na gałęzi tworzy krótką notatkę.
2. Uczniowie zamieniają się grupami. W każdej z nowo utworzonych grup powinien być przynajmniej jeden przedstawiciel każdej z poprzednich grup. W nowych grupach osoby przedstawiają notatki utworzone we wcześniejszych grupach. W każdej powinno być przedstawionych pięć notatek. W razie niejasności po prezentacji notatek uczniowie odpowiadają na pytania innych osób. Po zapoznaniu się z notatkami uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–3.
3. Uczniowie wykonują ćwiczenie 7. Na jego podstawie rozmawiają na temat zastosowania psychologii społecznej w życiu codziennym. W trakcie rozmowy warto nakierować uczniów na podawanie konkretnych przykładów z ich życia.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie dokańczają zdanie „Dziś dla mnie najważniejsze było…”.
2. Wybrana osoba podsumowuje wypowiedzi uczniów, podając najczęściej powtarzające się zakończenia zdań.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne do lekcji.
Materiały pomocnicze:
E. Aronson, T. D. Wilson, R. M. Akert, Psychologia społeczna, Zysk i S‑ka, Poznań 2006.
B. Wojciszke, Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą w grupach przygotować zamiast notatek formy graficzne, np. rysunek lub plakat.