Sprawdź się
Psychologia społeczna zajmuje się… Możliwe odpowiedzi: 1. wpływem interakcyjnym., 2. wpływem wychowawczo-dominującym., 3. wpływem społecznym., 4. przepływem informacji.
– 1. metody eksperymentalne, 2. doznanie społeczne, 3. samowiedzy, 4. metody obserwacji, 5. metody segregacji, 6. poznanie społeczne, 7. samorealizacji, 8. metody laboratoryjne, 9. metody korelacyjne, które wykorzystując m.in. sondaże, badają określone zmienne;
– 1. metody eksperymentalne, 2. doznanie społeczne, 3. samowiedzy, 4. metody obserwacji, 5. metody segregacji, 6. poznanie społeczne, 7. samorealizacji, 8. metody laboratoryjne, 9. metody korelacyjne, które bazują m.in. na danych archiwalnych;
– 1. metody eksperymentalne, 2. doznanie społeczne, 3. samowiedzy, 4. metody obserwacji, 5. metody segregacji, 6. poznanie społeczne, 7. samorealizacji, 8. metody laboratoryjne, 9. metody korelacyjne, wśród których można wyróżnić eksperymenty laboratoryjne.
Jednym z podstawowych pojęć psychologii społecznej jest 1. metody eksperymentalne, 2. doznanie społeczne, 3. samowiedzy, 4. metody obserwacji, 5. metody segregacji, 6. poznanie społeczne, 7. samorealizacji, 8. metody laboratoryjne, 9. metody korelacyjne, definiowane jako sposób myślenia człowieka o świecie społecznym oraz sposób formułowania przez niego sądów czy podejmowania decyzji. Z kolei to, w jaki sposób człowiek myśli o samym sobie, wiąże się z pojęciem 1. metody eksperymentalne, 2. doznanie społeczne, 3. samowiedzy, 4. metody obserwacji, 5. metody segregacji, 6. poznanie społeczne, 7. samorealizacji, 8. metody laboratoryjne, 9. metody korelacyjne.
Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj ćwiczenie.

Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie wykonaj zadanie.
Wpływ portali społecznościowych – zagrożenie czy ogromne możliwości?Niektórzy nie potrafią już sobie wyobrazić życia społecznego bez Facebooka czy Twittera. Na wzrost popularności portali społecznościowych bez wątpienia miało wpływ upowszechnienie się urządzeń mobilnych z dostępem do internetu bezprzewodowego. Na każdym kroku możemy spotkać ludzi scrollujących posty na swoich smartfonach czy tabletach. Jednak rzeczywistość przedstawiona w wirtualnym świecie zdecydowanie odbiega od tego, co spotykamy w rzeczywistości. Codziennie oglądamy sukcesy i osiągnięcia naszych znajomych, najlepsze zdjęcia i fantastyczne podróże. Zagłębiając się w tak przedstawiony obraz, można uznać, że wszyscy dookoła żyją w idealnym świecie pozbawionym jakichkolwiek negatywnych emocji czy problemów. Konsekwencją funkcjonowania w przekoloryzowanym świecie, wykreowanym przez portale społecznościowe mogą być mocne wahania samooceny i poczucia własnej wartości. Publikowane treści są odpowiednio wyselekcjonowane i pokazują tylko pozytywne wydarzenia czy korzystnie wyglądające zdjęcia.
Użytkownicy, którzy chętnie zamieszczają na portalach społecznościowych treści na swój temat, mogą wpaść w tzw. błędne koło autoprezentacji. Mimo że najczęstszym motywem tego typu działań jest chęć podniesienia własnej samooceny, w rezultacie może to doprowadzić do pogorszenia samopoczucia. Poprawa własnego wizerunku na tego typu portalach jest bardzo prosta – wystarczy jeden post czy zdjęcie, aby pokazać się w lepszym świetle. Jednak branie udziału w niekończącej się gonitwie za lajkami może spowodować ciągłe pragnienie dowartościowania i pozytywnej oceny innych. Na dłuższą metę taka nieustannie wyreżyserowana autoprezentacja może być męcząca i obciążająca psychicznie. Warto zachować duży dystans do publikowanych treści, aby negatywny wpływ portali społecznościowych nie zachwiał naszego poczucia własnej wartości i umiejętności komunikowania się z innymi ludźmi w świecie realnym.
Podsumowując wpływ portali społecznościowych na ich odbiorców, można wyciągnąć kilka zasadniczych wniosków: portale społecznościowe stały się istotną częścią życia współczesnych ludzi. Duży wpływ portali społecznościowych na społeczeństwo sprawił, że zainteresowali się tym tematem psycholodzy, obserwując reakcje osób nadmiernie korzystających z tego medium.
Sieci społecznościowe są niezwykle atrakcyjne dla użytkowników poprzez ogrom możliwości, jakie oferują. Do głównych motywów korzystania z portali społecznościowych zaliczamy potrzebę kontaktu, rozrywkę oraz możliwość autoprezentacji.
Portale społecznościowe przedstawiają użytkownikowi przekoloryzowany świat, który znacznie odbiega prawdą od rzeczywistości. Może to powodować zachwianie własnej wartości i nasilenie potrzeby dowartościowywania się poprzez poprawę własnego wizerunku w sieci.
Źródło: Wpływ portali społecznościowych – zagrożenie czy ogromne możliwości?, 25.04.2018 r., dostępny w internecie: poradnikprzedsiebiorcy.pl [dostęp 7.01.2020 r.].
Psychologia społeczna, czyli jak wpływają na nas inniPsychologia społeczna zajmuje się bardzo istotnym dla nas obszarem: wpływem innych na nas. Jej teorie i wyniki badań znajdują więc szerokie zastosowanie w życiu codziennym. Jej teorie oraz techniki są znane światu reklamy i marketingu. Specjaliści od promocji wykorzystują szereg mechanizmów psychologii społecznej, np. poprzez stosowanie manipulacji, perswazji w celu zwiększenia sprzedaży. Psychologia społeczna odgrywa ważną rolę w pracy trenerów i szkoleniowców. Każda osoba, która zajmuje się prowadzeniem zajęć, kursów czy szkoleń, musi posiadać wiedzę z zakresu psychologii społecznej. Niezbędne są dla niej bowiem informacja odnośnie struktury grupy, procesów grupowych oraz rozwiązywania ewentualnych konfliktów. Kompetencje te przydadzą się praktycznie każdemu, kto pracuje z grupą, czy jest to grupa szkoleniowa lekarzy, czy grupa wesołych przedszkolaków. Pamiętamy, że procesy grupowe zachodzą w każdej tego typu zbiorowości. Psychologia społeczna i jej teorie wykorzystywane są w prowadzeniu szeregu badań psychologicznych oraz socjologicznych, w terapii psychologicznej, w resocjalizacji, a nawet terapii medycznej oraz rehabilitacji.
Źródło: Monika Kornaś, Psychologia społeczna, czyli jak wpływają na nas inni, dostępny w internecie: edukuj.pl [dostęp 8.01.2020 r.].
Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj ćwiczenia.
Źródło I

Źródło II
8 zasad, jak udzielać informacji zwrotnejKonstruktywna informacja zwrotna to jeden z istotniejszych czynników wspomagających rozwój osobisty. Aby uwaga była faktycznie wartościowa dla rozmówcy, należy pamiętać o kilku zasadach. Niewłaściwe jest np. ocenianie człowieka, a nie jego zachowania lub uogólnianie wniosków na podstawie pojedynczej obserwacji.
Nasza opinia może zmotywować lub zniechęcić ocenianą osobę. Chcąc nadać komunikatowi właściwy wydźwięk, warto:
zwracać się bezpośrednio do rozmówcy;
w pewnych okolicznościach unikać publicznej oceny;
przedstawić swoje obserwacje natychmiast po zaistnieniu określonej sytuacji;
oceniać zachowanie lub wypowiedź, a nie człowieka;
przytaczać konkretne argumenty;
mówić o efektach, jakie przyniosło zachowanie rozmówcy;
przekazywać tylko te informacje, które mogą przynieść korzyść ocenianej osobie;
równoważyć komunikaty pozytywne i negatywne.
Źródło: 8 zasad, jak udzielać informacji zwrotnej, 10.11.2017 r., dostępny w internecie: porady.pracuj.pl [dostęp 8.01.2020 r.].