Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kody kreskowe
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa zasady tworzenia kodu EAN–13,
ustala, co oznaczają poszczególne liczby w kodzie,
oblicza brakujące cyfry w podanych kodach liczbowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
burza mózgów
mapa myśli
analiza przypadku
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi o przyniesienie na lekcję niewielkich opakowań (np. pudełek) lub przedmiotów, na których znajdują się kody kreskowe.
Faza wstępna:
Burza mózgów - w jakim celu znakuje sie przedmioty kodami kreskowymi.
Sporządzenie mini mapy myśli na podstawie przypuszczeń uczniów.
Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w małych grupach. Spośród przyniesionych opakowań, przedmiotów, wybierają jeden. Ich zadaniem jest „rozszyfrowanie” kodu kreskowego, jakim jest opatrzony. Mogą przy tym korzystać z dostępnych źródeł informacji (np. zamieszczonych w internecie).
Grupy prezentują swoje rozwiązania. Dyskusja - czy łatwo jest odczytać kod kreskowy i dlaczego.
Uczniowie w parach zapoznają sie z materiałem z sekcji Przeczytaj i Galerią zdjęć interaktywnych.
Uczniowie wspólnie korygują mapę myśli sporządzoną na początku lekcji, wzbogacając ją o pozyskane informacje.
Metodą - wskaż kolegę - rozwiązują ćwiczenia interaktywne (jeden z uczniów zgłasza sie na ochotnika i rozwiązuje ćwiczenie 1. Po rozwiązaniu ćwiczenia wskazuje osobę, która wykona ćwiczenie 2, itd.).
Faza podsumowująca:
Dyskusja - a gdyby tak nie było kodów kreskowych....
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia - określa ich przydatność, stopień trudności, odnosi sie do zakładanych celów itp.
Każdy z uczniów ocenia swoją pracę w skali 0 -5.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest ustalenie kodu kreskowego, jaki powinien znajdować się na podręczniku do matematyki, z którego korzystają. Następnie należy porównać ustalony kod z tym, który znajduje się na podręczniku.
Materiały pomocnicze:
Systemy kodowania danychSystemy kodowania danych
Galeria ilustracji czytnika kodu kreskowegoGaleria ilustracji czytnika kodu kreskowego
Wskazówki metodyczne:
Galeria zdjęć interaktywnych może być wykorzystana na zajęciach poświęconych wykonywaniu działań na liczbach rzeczywistych.