Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Kody kreskowe

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
I. Sprawność rachunkowa. Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych.
IV. Rozumowanie i argumentacja.
2. Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa zasady tworzenia kodu EAN–13,

  • ustala, co oznaczają poszczególne liczby w kodzie,

  • oblicza brakujące cyfry w podanych kodach liczbowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • burza mózgów

  • mapa myśli

  • analiza przypadku

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • arkusze papieru, pisaki

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi o przyniesienie na lekcję niewielkich opakowań (np. pudełek) lub przedmiotów, na których znajdują się kody kreskowe.

Faza wstępna:

  • Burza mózgów - w jakim celu znakuje sie przedmioty kodami kreskowymi.

  • Sporządzenie mini mapy myśli na podstawie przypuszczeń uczniów.

  • Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie pracują w  małych grupach. Spośród przyniesionych opakowań, przedmiotów, wybierają jeden. Ich zadaniem jest „rozszyfrowanie” kodu kreskowego, jakim jest opatrzony.  Mogą przy tym korzystać z dostępnych źródeł informacji (np. zamieszczonych w internecie).

  • Grupy prezentują swoje rozwiązania. Dyskusja - czy łatwo jest odczytać kod kreskowy i dlaczego.

  • Uczniowie w parach zapoznają sie  z materiałem z sekcji Przeczytaj i Galerią zdjęć interaktywnych.

  • Uczniowie wspólnie korygują mapę myśli  sporządzoną na początku lekcji, wzbogacając ją o pozyskane informacje.

  • Metodą - wskaż kolegę - rozwiązują ćwiczenia interaktywne (jeden z uczniów zgłasza sie na ochotnika i rozwiązuje ćwiczenie 1. Po rozwiązaniu ćwiczenia wskazuje osobę, która wykona ćwiczenie 2, itd.).

Faza podsumowująca:

  • Dyskusja - a gdyby tak nie było kodów kreskowych....

  • Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia - określa ich przydatność, stopień trudności, odnosi sie do zakładanych celów itp.

  • Każdy z uczniów ocenia swoją pracę w skali 0 -5.

Praca domowa:

  • Zadaniem uczniów jest ustalenie kodu kreskowego, jaki powinien znajdować się na  podręczniku do matematyki, z którego korzystają. Następnie należy porównać ustalony kod z tym, który  znajduje się na podręczniku.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Galeria zdjęć interaktywnych może być wykorzystana na zajęciach poświęconych wykonywaniu działań na liczbach rzeczywistych.