Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Człowiek we władzy despoty
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
tworzy przekład intersemiotyczny do wskazanego fragmentu utworu;
tworzy mapę myśli związaną z hasłem władza;
wyjaśnia sens cierpienia Polaków na podstawie fragmentu utworu Mickiewicza;
redaguje argumenty i zakończenie wypracowania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
przekład intersemiotyczny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Człowiek we władzy despoty”. Następnie prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z fragmentem utworu dramatycznego w e‑materiale: Adama Mickiewicza Dziady część III AKT I, SCENA VI oraz Macieja Szargota Teatr i dramat romantyczny. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście historycznoliterackim.
Przekład intersemiotyczny. Chętny lub wybrany uczeń przygotowuje kolaż lub mem będący ilustracją lub komentarzem do fragmentu utworu dramatycznego w e‑materiale: Adama Mickiewicza Dziady część III AKT I, SCENA VI. Uczeń powinien umieć opisać swój projekt i uzasadnić swoją interpretację.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli, której główne hasło brzmi władza. Wybrana osoba lub ochotnik przedstawia wynik swojej pracy.
Wybrane przez nauczyciela osoby prezentują prace wykonane w domu. Pozostałe osoby w klasie komentują.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel prezentuje i omawia kroki interpretacyjne zamieszczone w nagraniu audio. Uczniowie wypisują cechy, jakimi charakteryzuje się despota. Następnie wyjaśniają, kogo w omawianym fragmencie dramatu można określić tym mianem.
W dalszej części lekcji uczniowie pracują w parach. Wykonują polecenia 2 i 3 z sekcji „Audiobook”.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie pracują z drugą sekcją „Audiobook”. Dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każdy zespół wykonuje te same zadania.
- Na podstawie dwóch części samouczka stwórz mapę myśli, w której podsumujesz wiedzę na temat sytuacji różnych grup pod władzą despoty. Następnie porównaj losy ludzi, którzy podporządkowali swoje życie władzy cara oraz tych, którzy mimo represji walczyli o wolność. Jakie były konsekwencje ich wyborów?
- Korzystając ze zdobytej wiedzy, wskaż, jaki sens, według Mickiewicza, miało cierpienie Polaków.
- Sformułuj dwa argumenty, które potwierdzą tezę, że opór Polaków wobec carskiego aparatu przemocy stanowi przykład odwiecznej walki dobra ze złem.
- Zredaguj zakończenie omawianego wpracowania. Wykorzystaj podpowiedzi zawarte w ostatniej części samouczka.
Ten zespół, który zrobi to najszybciej, zgłasza się do nauczyciela. Po weryfikacji poprawności odpowiedzi można nagrodzić uczniów z grupy ocenami.
Praca domowa:
Człowiek we władzy despoty. Rozważ problem, analizując scenę VI aktu I III części DziadówAdama Mickiewicza. Odwołaj się do znajomości całego dramatu.
Materiały pomocnicze:
Anna Pilch, Hermeneutyka jako metoda interpretowania tekstów poetyckich, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
Bożena Chrząstowska, Autor - dzieło - poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.