Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Wojna Greków o niepodległość
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje przyczyny wybuchu wojny o niepodległość Grecji;
omawia przebieg i charakter walk;
charakteryzuje politykę mocarstw względem antytureckiego powstania Greków;
wyjaśnia znaczenie takich pojęć jak filhellenizm i panhellenizm;
ocenia ostateczne efekty wojny i sytuację Greków po wojnie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat oraz cele zajęć i prosi wybranego ucznia lub uczennicę o ich przeczytanie.
Następnie poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z nim?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań powinno rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia od 1 do 3 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wylosowane osoby przedstawiają odpowiedzi, nauczyciel sprawdza ich poprawność.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z materiałem, a następnie ochotnik czyta polecenie 2: „Wyjaśnij, dlaczego wojna grecko‑turecka miała tak brutalny przebieg. Dlaczego tak często dochodziło do masakr ludności dokonywanych przez obydwie strony konfliktu?”. Nauczyciel prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treść ćwiczenia 4 zawartego w sekcji „Sprawdź się”. Następuje wspólne rozwiązanie zadania na forum klasy.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 5: przyporządkowują do poszczególnych państw interesy, jakimi kierowały się one w polityce wobec Greków. Nauczyciel obserwuje postęp pracy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 7.
Materiały pomocnicze:
A. Bojarski, Powstanie Greków w latach 1821–1829, Warszawa 2011.
J. Bonarek, T. Czekalski, S. Sprawski, S. Turlej, Historia Grecji, Kraków 2005.
Europa i świat w epoce restauracji, romantyzmu i rewolucji 1815–1849, pod red. W. Zajewskiego, Warszawa 1991.
R. Clogg, Historia Grecji nowożytnej, tłum. W. Gałąska, Warszawa 2006.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Mapa interaktywna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.