Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan, Daria Reczyńska
Przedmiot: Biologia
Temat: Skład chemiczny i rodzaje RNA
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz rodzaje RNA.
Omówisz funkcje RNA.
Scharakteryzujesz budowę RNA wskazując wiązania występujące w jego cząsteczce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
analiza animacji;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
tabela porównawcza RNA i DNA (materiały pomocnicze).
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, mówiąc, że DNA nie jest jedynym kwasem nukleinowym. Na początku lat 30. XX wieku wyróżniono cząsteczki DNA i RNA, które mają odmienną budowę i funkcje.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Animacja”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 1 („Opisz budowę RNA. W odpowiedzi uwzględnij zasady azotowe, odpowiednią pentozę oraz wiązania chemiczne występujące pomiędzy poszczególnymi elementami nukleotydu i między nukleotydami nici RNA”) i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Uczniowie w parach analizują treść polecenia nr 2 („Uzasadnij twierdzenie, że RNA pełni różnorodne funkcje w komórce”), dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z nich opracowuje mapę myśli na temat składu chemicznego i rodzajów RNA. Grupy prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel uzupełnia brakujące informacje, koryguje ewentualne błędy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie – na podstawie ilustracji oraz tekstu źródłowego – wyjaśnić, jaka jest różnica w ekspresji regulatorowych i konstytutywnych RNA oraz które RNA reagują podczas zakażeń) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę w celu porównania budowy RNA i DNA (zob. materiały pomocnicze). Prosi uczniów o wskazanie elementów porównawczych oraz uzupełnienie tabeli. Nauczyciel podsumowuje wyniki pracy i podkreśla różnice w budowie kwasów nukleinowych.
Nauczyciel zadaje pytanie: „Czy prawdą jest twierdzenie, że RNA jest zawsze cząsteczką jednoniciową?”. Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi, właściwie argumentując swoje stanowisko.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
tabela porównawcza DNA i RNA:
DNA | RNA | |
---|---|---|
Podstawowa jednostka strukturalna | nukleotyd | nukleotyd |
Zasady azotowe | A, G, C, T | A, G, C, U |
Cukier | deoksyryboza | ryboza |
Liczba nici | dwie | najczęściej jedna |
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać animację dotyczącą składu chemicznego i rodzajów RNA w fazie wstępnej na kolejnej lekcji.