Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Fundusze unijne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

13) przedstawia fundusze Unii Europejskiej i podaje przykłady ich wykorzystania na poziomie regionalnym i centralnym w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie funduszy unijnych;

  • wymienia najważniejsze fundusze unijne wraz z ich celami;

  • ocenia znaczenie funduszy unijnych dla Polski i swojego regionu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • kula śnieżna;

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów lekcji.

2. Uczniowie definiują pojęcie funduszy unijnych/europejskich. W parach na kartkach piszą definicję, następnie łączą się w czwórki i ósemki dalej pracujące nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają ich zdaniem najlepszą i porównują z definicją w słowniku.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem, a następnie wykonują ćwiczenia do niego.

2. Uczniowie wypisują na tablicy swoje skojarzenia z pojęciem „funduszy europejskich”, tworząc mapę myśli. Szczególną uwagę zwracają na korzyści i koszty z nimi związane oraz podają nazwy najważniejszych funduszy i programów krajowych wraz z ich celami (mogą wspierać się treścią lekcji). Następnie jedna osoba podsumowuje tę pracę.

3. Na bazie pkt. 1 i 2 następuje dyskusja na temat znaczenia funduszy europejskich dla Polski i jej regionu. W czasie trwania konwersacji uczniowie mogą podawać przykłady wykorzystania środków unijnych czy projektów, w których brali udział. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie dokańczają zdanie „Fundusze unijne są…, ponieważ…”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Fundusze europejskie, funduszeeuropejskie.gov.pl.

EU funding, europa.eu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie multimedium uczniowie mogą wykonać plakaty informujące o wykorzystaniu środków unijnych w ich okolicy.