Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Fundusze unijne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska.
Uczeń:
13) przedstawia fundusze Unii Europejskiej i podaje przykłady ich wykorzystania na poziomie regionalnym i centralnym w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie funduszy unijnych;
wymienia najważniejsze fundusze unijne wraz z ich celami;
ocenia znaczenie funduszy unijnych dla Polski i swojego regionu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
kula śnieżna;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów lekcji.
2. Uczniowie definiują pojęcie funduszy unijnych/europejskich. W parach na kartkach piszą definicję, następnie łączą się w czwórki i ósemki dalej pracujące nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają ich zdaniem najlepszą i porównują z definicją w słowniku.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem, a następnie wykonują ćwiczenia do niego.
2. Uczniowie wypisują na tablicy swoje skojarzenia z pojęciem „funduszy europejskich”, tworząc mapę myśli. Szczególną uwagę zwracają na korzyści i koszty z nimi związane oraz podają nazwy najważniejszych funduszy i programów krajowych wraz z ich celami (mogą wspierać się treścią lekcji). Następnie jedna osoba podsumowuje tę pracę.
3. Na bazie pkt. 1 i 2 następuje dyskusja na temat znaczenia funduszy europejskich dla Polski i jej regionu. W czasie trwania konwersacji uczniowie mogą podawać przykłady wykorzystania środków unijnych czy projektów, w których brali udział. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie dokańczają zdanie „Fundusze unijne są…, ponieważ…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Fundusze europejskie, funduszeeuropejskie.gov.pl.
EU funding, europa.eu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie multimedium uczniowie mogą wykonać plakaty informujące o wykorzystaniu środków unijnych w ich okolicy.