Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Trwałość i zmiana – Konstytucja Stanów Zjednoczonych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

5) charakteryzuje systemy ze szczególną rolą prezydenta – klasyczny prezydencki (na przykładzie Stanów Zjednoczonych Ameryki) i semiprezydencki / parlamentarno‑prezydencki (na przykładzie Republiki Francuskiej); wykazuje, że elementy drugiego z tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej.

X. Kontrola władzy.

Uczeń:

11) charakteryzuje przedmiot i zakres odpowiedzialności konstytucyjnej; przedstawia procedury egzekwowania tej odpowiedzialności w Rzeczypospolitej Polskiej i Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia genezę Konstytucji USA;

  • omawia główne postanowienia Konstytucji USA;

  • ocenia znaczenie Konstytucji USA.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • debata „za i przeciw”;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie rozmawiają na temat początków Stanów Zjednoczonych. Przypominają sobie najważniejsze wydarzenia i osoby związane z powstaniem USA. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z genezą Konstytucji Stanów Zjednoczonych (treść lekcji). Następnie zapoznają się z audiobookiem.

2. Uczniowie krótko omawiają najważniejsze postanowienia Konstytucji Stanów Zjednoczonych, zwracając szczególną uwagę na podział władz i rolę prezydenta. Mogą przy tym przeanalizować wybrany artykuł Konstytucji USA. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

3. Na podstawie powyższych informacji klasa dzieli się na kilkuosobowe grupy, które dyskutują, oceniając znaczenie Konstytucji Stanów Zjednoczonych dla rozwoju demokracji. Swoje wnioski zapisują w ćwiczeniu 1 do multimedium.

4. Uczniowie dzielą się na dwie grupy, które przygotowują się do debaty na temat, czy Konstytucja USA wymaga zaktualizowania.

5. Następuje debata „za i przeciw”. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z części „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, libr.sejm.gov.pl.

Kuba Gąsiorowski, Konstytucja USA: czego Ameryka może nauczyć innych, rp.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą zapoznać się z audiobookiem w domu i przygotować prezentację porównującą konstytucje różnych krajów.