Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Wątki epikurejskie w poezji Jana Kochanowskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
IV. Samokształcenie.
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • omówi pojęcia hedonizmu i epikureizmu;

  • zinterpretuje wybrane utwory Jana Kochanowskiego w celu ustalenia cech, jakimi charakteryzują się bohaterowie tych utworów;

  • wykaże obecność idei epikurejskich w wybranych utworach Jana Kochanowskiego;

  • wskaże przykłady refleksji na temat życiowych wartości i radości życia w twórczości Jana Kochanowskiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o stworzenie listy wartości składających się na dobre życie. Uczniowie przygotowują swoje propozycje.

  2. Nauczyciel może rozdać uczniom teksty PieśniFraszek (mogą być z e‑materiału) i poprosić o samodzielne wyszukanie przykładów refleksji na temat życiowych wartości i radości życia w twórczości Jana Kochanowskiego. Prosi o zaznaczenie wybranych cytatów.

Faza wprowadzająca:

  1. Chętne osoby odczytują przygotowaną przez siebie listę wartości. Nauczyciel wskazuje na podobieństwo niektórych pozycji do warunków szczęśliwego życia w ujęciu Epikura. Informuje uczniów, że według epikureizmu na szczęśliwą egzystencję składają się: czysta radość życia, kontemplacja natury, współodczuwanie z innymi ludźmi, przyjaźń, doznania duchowe płynące z obcowania ze sztuką.

  2. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, zaznaczając, że myśl epikureizmu jest wyraźnie widoczna w poezji Jana Kochanowskiego.

  3. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i daje im czas na zapoznanie się z treścią „Wprowadzenia” (uczniowie znajdują tu nawiązanie do listy tworzonej przed zajęciami). Następuje wspólne ustalenie celu zajęć i kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o wskazanie cytatów z PieśniFraszek, w których widoczna jest postawa Kochanowskiego wobec życia: czerpanie radości z każdej chwili, znaczenie przyjaźni i wymiany myśli, dystans wobec przywilejów, majątku i sławy.

  2. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Grafika interaktywna”. Wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje, czy zadania zostały wykonane poprawnie.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się nad tezą, że żądza władzy prowadzi do cierpienia. Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji i znalezienia przykładów – przywołania postaci historycznych, których losy dowodzą prawdziwości tego poglądu.

  4. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Wykonują ćwiczenia indywidualnie lub w parach. Nauczyciel prosi wybrane osoby o zaprezentowanie odpowiedzi i komentuje je.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie myśli Epikura, która znalazła odzwierciedlenie w twórczości i życiu Jana Kochanowskiego i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

  3. Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom zabawę w stworzenie spisu treści do Poradnika dobrego życia według Epikura i Kochanowskiego. Spis treści ma odzwierciedlać aspekty życia, które pozwalają człowiekowi na rozumne przyjemności i pomagają unikać cierpienia.

Praca domowa:

  1. Wyraź pogląd na temat tego, czy idee Epikura mogą być aktualne także dziś. Podaj argumenty za oraz przeciw. W swojej odpowiedzi odwołaj się do cytatów pochodzących z utworów Jana Kochanowskiego oraz do przykładów z najbliższego otoczenia.

Materiały pomocnicze:

  • Dlaczego filozofia? Filozofia a świat współczesny, doświadczenia źródłowe, drogi do filozofii, „Filo‑Sofija” 26(2014/3).

  • Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).

Wskazówki metodyczne

  • Galerię interaktywną nauczyciel może wykorzystać jako podsumowanie lekcji.