Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Wątki epikurejskie w poezji Jana Kochanowskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi pojęcia hedonizmu i epikureizmu;
zinterpretuje wybrane utwory Jana Kochanowskiego w celu ustalenia cech, jakimi charakteryzują się bohaterowie tych utworów;
wykaże obecność idei epikurejskich w wybranych utworach Jana Kochanowskiego;
wskaże przykłady refleksji na temat życiowych wartości i radości życia w twórczości Jana Kochanowskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o stworzenie listy wartości składających się na dobre życie. Uczniowie przygotowują swoje propozycje.
Nauczyciel może rozdać uczniom teksty Pieśni i Fraszek (mogą być z e‑materiału) i poprosić o samodzielne wyszukanie przykładów refleksji na temat życiowych wartości i radości życia w twórczości Jana Kochanowskiego. Prosi o zaznaczenie wybranych cytatów.
Faza wprowadzająca:
Chętne osoby odczytują przygotowaną przez siebie listę wartości. Nauczyciel wskazuje na podobieństwo niektórych pozycji do warunków szczęśliwego życia w ujęciu Epikura. Informuje uczniów, że według epikureizmu na szczęśliwą egzystencję składają się: czysta radość życia, kontemplacja natury, współodczuwanie z innymi ludźmi, przyjaźń, doznania duchowe płynące z obcowania ze sztuką.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, zaznaczając, że myśl epikureizmu jest wyraźnie widoczna w poezji Jana Kochanowskiego.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i daje im czas na zapoznanie się z treścią „Wprowadzenia” (uczniowie znajdują tu nawiązanie do listy tworzonej przed zajęciami). Następuje wspólne ustalenie celu zajęć i kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o wskazanie cytatów z Pieśni i Fraszek, w których widoczna jest postawa Kochanowskiego wobec życia: czerpanie radości z każdej chwili, znaczenie przyjaźni i wymiany myśli, dystans wobec przywilejów, majątku i sławy.
Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Grafika interaktywna”. Wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje, czy zadania zostały wykonane poprawnie.
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się nad tezą, że żądza władzy prowadzi do cierpienia. Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji i znalezienia przykładów – przywołania postaci historycznych, których losy dowodzą prawdziwości tego poglądu.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Wykonują ćwiczenia indywidualnie lub w parach. Nauczyciel prosi wybrane osoby o zaprezentowanie odpowiedzi i komentuje je.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie myśli Epikura, która znalazła odzwierciedlenie w twórczości i życiu Jana Kochanowskiego i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom zabawę w stworzenie spisu treści do Poradnika dobrego życia według Epikura i Kochanowskiego. Spis treści ma odzwierciedlać aspekty życia, które pozwalają człowiekowi na rozumne przyjemności i pomagają unikać cierpienia.
Praca domowa:
Wyraź pogląd na temat tego, czy idee Epikura mogą być aktualne także dziś. Podaj argumenty za oraz przeciw. W swojej odpowiedzi odwołaj się do cytatów pochodzących z utworów Jana Kochanowskiego oraz do przykładów z najbliższego otoczenia.
Materiały pomocnicze:
Dlaczego filozofia? Filozofia a świat współczesny, doświadczenia źródłowe, drogi do filozofii, „Filo‑Sofija” 26(2014/3).
Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).
Wskazówki metodyczne
Galerię interaktywną nauczyciel może wykorzystać jako podsumowanie lekcji.