Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Władza ustawodawcza w państwie demokratycznym – podsumowanie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
7) charakteryzuje funkcje legislatywy: ustrojodawczą, ustawodawczą, kontrolną i kreacyjną; wskazuje kompetencje parlamentu w Rzeczypospolitej Polskiej w ramach poszczególnych funkcji; podaje przykłady państw z parlamentem jednoizbowym i dwuizbowym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
prezentuje funkcje legislatywy w państwie demokratycznym;
charakteryzuje kompetencje władzy ustawodawczej w ramach poszczególnych funkcji;
podaje przykłady państw demokratycznych i analizuje funkcjonowanie w nich władzy ustawodawczej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
nauczanie odwrócone.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem grafik interaktywnych i mapy.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Na poprzednich zajęciach uczniowie podzielili się na pięć grup. Każda grupa miała za zadanie przygotować jedną z funkcji Sejmu RP w formie krótkiego referatu:
a) funkcja ustrojodawcza;
b) funkcja ustawodawcza;
c) funkcja kreacyjna;
d) funkcja kontrolna;
e) funkcja współuczestniczenia w określaniu polityki państwa.
2. Zapoznanie z tematem i celem zajęć. Wprowadzenie na temat legislatywy w Polsce.
Faza realizacyjna
1. Krótka charakterystyka władzy ustawodawczej w Rzeczypospolitej Polskiej. Funkcje legislatywy w świetle Konstytucji RP.
2. Funkcje władzy ustawodawczej w RP. Każda z grup przygotowuje się do zaprezentowania swoich referatów i krótkich notatek na temat danej funkcji.
3. Omówienie funkcji ustawodawczej ze wskazaniem etapów toku legislacyjnego oraz podmiotów mających prawo inicjatywy ustawodawczej.
4. Omówienie funkcji ustrojodawczej – analiza sytuacji w przypadku zmiany Konstytucji RP lub jej nowelizacji. Główne wnioski są zapisywane na tablicy, będą stanowiły część notatki z lekcji przygotowanej przez wszystkie grupy prezentujące referaty.
5. Przedstawienie funkcji kontrolnej parlamentu z uwzględnieniem uprawnień kontrolnych wynikających z Konstytucji RP.
6. Omówienie funkcji kreacyjnej parlamentu ze wskazaniem, kto ją realizuje i w jaki sposób. Wskazanie konkretnych przykładów realizacji tej funkcji.
7. Analiza roli władzy ustawodawczej w kształtowaniu polityki państwa. Skompletowanie notatki z lekcji o funkcjach władzy ustawodawczej.
8. Analiza prezentacji multimedialnej poświęconej władzy ustawodawczej w wybranych państwach demokratycznych.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel podsumowuje zajęcia dotyczące władzy ustawodawczej parlamentu Rzeczypospolitej Polskiej w świetle Konstytucji z 2 kwietnia 1997 roku.
2. Wykonanie przez uczniów ćwiczeń 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Ćwiczenia 5–8 uczniowie wykonują w domu.
Materiały pomocnicze:
Natalia Sobiech, W jaki sposób powstają nowe ustawy. Poznaj etapy trybu ustawodawczego, gazetaprawna.pl.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja może zostać wykorzystana jako źródło do lekcji poświęconej władzy ustawodawczej w RP lub parlamentom w innych państwach.