Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Władza ustawodawcza w państwie demokratycznym – podsumowanie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

7) charakteryzuje funkcje legislatywy: ustrojodawczą, ustawodawczą, kontrolną i kreacyjną; wskazuje kompetencje parlamentu w Rzeczypospolitej Polskiej w ramach poszczególnych funkcji; podaje przykłady państw z parlamentem jednoizbowym i dwuizbowym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • prezentuje funkcje legislatywy w państwie demokratycznym;

  • charakteryzuje kompetencje władzy ustawodawczej w ramach poszczególnych funkcji;

  • podaje przykłady państw demokratycznych i analizuje funkcjonowanie w nich władzy ustawodawczej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • nauczanie odwrócone.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem grafik interaktywnych i mapy.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Na poprzednich zajęciach uczniowie podzielili się na pięć grup. Każda grupa miała za zadanie przygotować jedną z funkcji Sejmu RP w formie krótkiego referatu:

a) funkcja ustrojodawcza;

b) funkcja ustawodawcza;

c) funkcja kreacyjna;

d) funkcja kontrolna;

e) funkcja współuczestniczenia w określaniu polityki państwa.

2. Zapoznanie z tematem i celem zajęć. Wprowadzenie na temat legislatywy w Polsce.

Faza realizacyjna

1. Krótka charakterystyka władzy ustawodawczej w Rzeczypospolitej Polskiej. Funkcje legislatywy w świetle Konstytucji RP.

2. Funkcje władzy ustawodawczej w RP. Każda z grup przygotowuje się do zaprezentowania swoich referatów i krótkich notatek na temat danej funkcji.

3. Omówienie funkcji ustawodawczej ze wskazaniem etapów toku legislacyjnego oraz podmiotów mających prawo inicjatywy ustawodawczej.

4. Omówienie funkcji ustrojodawczej – analiza sytuacji w przypadku zmiany Konstytucji RP lub jej nowelizacji. Główne wnioski są zapisywane na tablicy, będą stanowiły część notatki z lekcji przygotowanej przez wszystkie grupy prezentujące referaty.

5. Przedstawienie funkcji kontrolnej parlamentu z uwzględnieniem uprawnień kontrolnych wynikających z Konstytucji RP.

6. Omówienie funkcji kreacyjnej parlamentu ze wskazaniem, kto ją realizuje i w jaki sposób. Wskazanie konkretnych przykładów realizacji tej funkcji.

7. Analiza roli władzy ustawodawczej w kształtowaniu polityki państwa. Skompletowanie notatki z lekcji o funkcjach władzy ustawodawczej.

8. Analiza prezentacji multimedialnej poświęconej władzy ustawodawczej w wybranych państwach demokratycznych.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel podsumowuje zajęcia dotyczące władzy ustawodawczej parlamentu Rzeczypospolitej Polskiej w świetle Konstytucji z 2 kwietnia 1997 roku.

2. Wykonanie przez uczniów ćwiczeń 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Ćwiczenia 5–8 uczniowie wykonują w domu.

Materiały pomocnicze:

Natalia Sobiech, W jaki sposób powstają nowe ustawy. Poznaj etapy trybu ustawodawczego, gazetaprawna.pl.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, isap.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Prezentacja może zostać wykorzystana jako źródło do lekcji poświęconej władzy ustawodawczej w RP lub parlamentom w innych państwach.