Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Znaczenie turystyki w gospodarce krajowej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.
Uczeń:
6) korzystając z danych statystycznych, analizuje rolę usług turystycznych w rozwoju regionów świata.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia elementy składowe sektora turystycznego,
wyjaśnia znaczenie gospodarcze turystyki w Polsce,
analizuje czynniki kształtujące znaczenie turystyki w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Lijewski T. i in., Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa 2008.
Współczesne uwarunkowania i problemy rozwoju turystyki, R. Pawlusiński (red.), Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Kraków 2013.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć. Uczniowie wymieniają, jakie elementy składowe tworzą sektor turystyczny.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu przez uczniów, wyjaśnia kwestie niezrozumiałe.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i w parach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Na forum klasy poszczególne pary przedstawiają swoje przemyślenia, uczniowie dyskutują nad zaproponowanymi rozwiązaniami i oceniają ich poprawność. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji. Uczniowie wykonują notatki w zeszytach.
We wspólnej klasowej dyskusji uczniowie omawiają wady i zalety rozwoju turystyki, zwracając uwagę zwłaszcza na aspekty gospodarcze. Nauczyciel jest moderatorem dyskusji.
Uczniowie indywidualnie lub w grupach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Wykonanie pracy pisemnej (długoterminowej) na temat znaczenia turystyki w regionie zamieszkania – tu nauczyciel wspiera ucznia w wyborze jednostki administracyjnej, może to być gmina, powiat czy województwo. W pracy uczeń przedstawia sektor turystyki na wybranym obszarze, określa jego znaczenie gospodarcze, znaczenie dla rozwoju obszaru i wskazuje czynniki mogące ograniczyć lub zwiększyć znaczenie sektora w przyszłości.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może zostać wykorzystany podczas lekcji dotyczących znaczenia turystyki w Polsce (np. „Rola turystyki i krajoznawstwa w poznawaniu zróżnicowania i piękna krajobrazów przyrodniczych i kulturowych Polski oraz w ich promowaniu w kraju i za granicą”, zakres rozszerzony: XIV. 5), a także podczas lekcji dotyczącej planowania wycieczki (zakres podstawowy: XV. 14).