Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Znaczenie turystyki w gospodarce krajowej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.

Uczeń:

6) korzystając z danych statystycznych, analizuje rolę usług turystycznych w rozwoju regionów świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia elementy składowe sektora turystycznego,

  • wyjaśnia znaczenie gospodarcze turystyki w Polsce,

  • analizuje czynniki kształtujące znaczenie turystyki w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Lijewski T. i in., Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa 2008.

Współczesne uwarunkowania i problemy rozwoju turystyki, R. Pawlusiński (red.), Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Kraków 2013.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć. Uczniowie wymieniają, jakie elementy składowe tworzą sektor turystyczny.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu przez uczniów, wyjaśnia kwestie niezrozumiałe.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i w parach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Na forum klasy poszczególne pary przedstawiają swoje przemyślenia, uczniowie dyskutują nad zaproponowanymi rozwiązaniami i oceniają ich poprawność. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji. Uczniowie wykonują notatki w zeszytach.

  • We wspólnej klasowej dyskusji uczniowie omawiają wady i zalety rozwoju turystyki, zwracając uwagę zwłaszcza na aspekty gospodarcze. Nauczyciel jest moderatorem dyskusji.

  • Uczniowie indywidualnie lub w grupach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Wykonanie pracy pisemnej (długoterminowej) na temat znaczenia turystyki w regionie zamieszkania – tu nauczyciel wspiera ucznia w wyborze jednostki administracyjnej, może to być gmina, powiat czy województwo. W pracy uczeń przedstawia sektor turystyki na wybranym obszarze, określa jego znaczenie gospodarcze, znaczenie dla rozwoju obszaru i wskazuje czynniki mogące ograniczyć lub zwiększyć znaczenie sektora w przyszłości.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może zostać wykorzystany podczas lekcji dotyczących znaczenia turystyki w Polsce (np. „Rola turystyki i krajoznawstwa w poznawaniu zróżnicowania i piękna krajobrazów przyrodniczych i kulturowych Polski oraz w ich promowaniu w kraju i za granicą”, zakres rozszerzony: XIV. 5), a także podczas lekcji dotyczącej planowania wycieczki (zakres podstawowy: XV. 14).