Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Aleksandra Fijałkowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Efekt fotoelektyczny |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Metody nauczania: | Pokaz |
Formy zajęć: | Praca zespołowa |
Środki dydaktyczne: | - Elektroskop, |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przymocowuje płytkę do główki elektroskopu. Demonstruje, że w chwili początkowej listki elektroskopu spoczywają, elektroskop nie jest naładowany. Następnie nauczyciel pociera laskę ebonitową wełną, elektryzując ją ujemnie, po czym przykłada naelektryzowaną pałkę do płytki cynkowej. Listki elektroskopu odchylają się. Nauczyciel omawia z uczniami wyniki obserwacji, uczniowie zastanawiają się, skąd wziął się ładunek na elektroskopie. Nauczyciel oświetla płytkę światłem ultrafioletowym. Listki elektroskopu opadają. Nauczyciel z uczniami dyskutują, dlaczego światło ultrafioletowe spowodowało rozładowanie elektroskopu. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel przypomina pojęcie fotonu jako nośnika energii promieniowania elektromagnetycznego oraz wzór na energię fotonu. Nauczyciel wyjaśnia mechanizm zachodzenia zjawiska fotoelektrycznego oraz wprowadza opisujący go wzór i dokładnie go analizuje. Podaje wykresy opisujące zjawisko fotoelektryczne i prawa, które nim rzadzą. Uczniowie wyznaczają minimalną energię fotonów niezbędnych do zajścia zjawiska fotoelektrycznego dla płytki zastosowanej w fazie wprowadzającej, minimalną częstotliwość promieniowania oraz maksymalną długość fali światła w próżni. Nauczyciel pyta uczniów, jakiego efektu spodziewają się przy zastosowaniu oświetlania o niższej częstotliwości np. czerwonego. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują co najmniej jedno spośród zadań 3 lub 4 z zestawu ćwiczeń . Nauczyciel ocenia pracę uczniów rozwiązujących zadania dając im informację zwrotną odnośnie ich wiedzy. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel poleca uczniom znalezienie/wypisanie przedmiotów codziennego użytku wykorzystujących zjawisko fotoelektryczne oraz rozwiązanie wybranych przez niego zadań z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Uczniowie mogą przypomnieć sobie w domu pokaz zaprezentowany na lekcji oraz jego fizyczną interpretację. |