Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Sobiepan |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie zależności napięcia źródła od oporu zewnętrznego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | ISBE |
Metody nauczania: | samodzielna weryfikacja hipotez |
Formy zajęć: | - praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | - symulacja interaktywna, |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: Badanie zależności napięcia źródła od oporu zewnętrznego. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Zaciekawienie uczniów: Nauczyciel pokazuje doświadczenie, w którym widać, że napięcie źródła nie jest stałe. | |
Faza realizacyjna: | |
- Uczniowie pracują w grupach 3‑4 osobowych. Formułują pytanie badawcze (np.: Od czego zależy napięcie źródła?, Co zrobić, by napięcie źródła nie spadało?, Od czego zależy moc pobierana ze źródła?). Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi. | |
Faza podsumowująca: | |
- Grupy wymieniają się spostrzeżeniami na temat badanych hipotez. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności poprzez rozwiązanie w domu zadań, których nie przerobili na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja może także służyć przy przygotowywaniu się do lekcji przy zastosowaniu strategii odwróconej klasy oraz w matematyce, do analizy zmienności funkcji w zależności od parametrów. |