Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Funkcje systemu politycznego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja. Uczeń:
5) przedstawia różne rozumienia pojęcia polityki; analizuje, na wybranych przykładach, zjawiska konfliktu i kompromisu politycznego.
VIII. Modele sprawowania władzy. Uczeń:
6) charakteryzuje systemy polityczne z zachwianym podziałem władzy – parlamentarno‑komitetowy/rządy konwentu (na przykładzie Konfederacji Szwajcarii) i superprezydencki (na przykładzie Federacji Rosyjskiej); przedstawia instytucjonalne warunki funkcjonowania demokracji w takich systemach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie systemu politycznego;
charakteryzuje funkcje systemu politycznego;
przedstawia rolę systemu politycznego dla sprawnego funkcjonowania państwa;
analizuje znaczenie funkcji: regulacyjnej, mediacyjnej, adaptacyjnej i innowacyjnej systemu politycznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
gra interaktywna;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
1. Przedstawienie tematu „Funkcje systemu politycznego” i celów zajęć.
2. Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem oraz układają pytania do tematu, na które chcieliby uzyskać odpowiedź w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
1. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
2. Dyskusja na temat funkcji systemu politycznego. Uczniowie analizują je i oceniają ich znaczenie dla systemu politycznego. Na koniec wybrana osoba przedstawia wnioski.
3. Podział na grupy. Każdy zespół rozwiązuje quiz w sekcji „Gra interaktywna”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują ćwiczenie 1 dołączone do multimedium.
4. Dyskusja: „Czy system polityczny w Polsce działa sprawnie?”. Wnioski z dyskusji wpisywane są w ćwiczeniu 2 dołączonym do multimedium.
5. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1–4 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
1. Praca w parach. Uczniowie tworzą krzyżówkę podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.
2. Odpowiedzi na pytania sformułowane na początku zajęć. Jeśli uczniowie sami nie potrafią na nie odpowiedzieć, nauczyciel naprowadza ich na właściwe tory rozumowania.
Praca domowa:
1. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
2. Rozwiąż pozostałe ćwiczenia. Przygotuj uzasadnienie swoich odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
Jolanta Bryła, Zbigniew Czachór, Włodzimierz Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
Społeczeństwo i polityka, red. Konstanty A. Wojtaszczyk, Wojciech Jakubowski, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać grę interaktywną w ramach powtórzenia wiadomości.