Dla nauczyciela
Autor: Bogdan Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykorzystanie twierdzenia Pitagorasa do obliczania długości odcinków w trójkątach
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków - stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa;
stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
kognitywizm
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli
metoda tekstu przewodniego
analiza pomysłów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają twierdzenia Pitagorasa i odwrotne do twierdzenia Pitagorasa.
Nauczyciel przedstawia temat lekcji i ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie tworzą mapę myśli ilustrującą z jakich boków można zbudować trójkąt, rodzaje kątów i ich związki z długościami boków trójkąta.
Nauczyciel przedstawia własności długości boków trójkąta.
Uczniowie poznają twierdzenie o klasyfikacji trójkątów, analizują dowód.
Uczniowie metodą tekstu przewodniego zapoznają się z przykładami w części Przeczytaj.
Nauczyciel przedstawia symulację interaktywną do rozpoznawania rodzaju trójkąta na tarczy zegara.
Uczniowie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę wykonując wskazane ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/nauczyłem się…
Praca domowa
Uczniowie wyznaczają przykładowe godziny, dla których wskazówki zegara i odcinek łączący ich końce tworzą trójkąt prostokątny.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów:
podczas przygotowywania się do zajęć,
do utrwalania wiedzy,
jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.