Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Programowanie obiektowe – projekt, etap II
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz, jak stworzyć diagram aktywności.
Przygotujesz diagram pakietów.
Scharakteryzujesz, czym jest dokumentacja analityczna.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie siadają parami tak, jak pracowali na ostatnich zajęciach.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Programowanie obiektowe – projekt, etap II”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczestnikami zajęć kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują treści z sekcji „Przeczytaj” wyświetlone na tablicy.
Uczniowie po przerwie zapoznają się z diagramami przypadków użycia oraz dokumentacją, które przygotowali w czasie poprzedniego spotkania. Dyskutują ze sobą o tym, czy coś wymaga zmiany, doprecyzowania bądź poprawienia.
Korzystając z przykładu omówionego w sekcji „Przeczytaj”, uczniowie przygotowują diagramy aktywności i pakietów dla swoich produktów. W razie wątpliwości proszą o pomoc nauczyciela.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z multimediami zawartymi w sekcji „Animacja”. Następnie na forum klasy dyskutują, jakie elementy mogą przydać im się do pracy nad projektami.
Uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Uczniowie zamieszczają swoje projekty na platformie Github.
Faza podsumowująca:
Chętni lub wybrani uczniowie prezentują na forum klasy wyniki swojej pracy i stan swojego projektu. Pozostali uczniowie mogą im zadawać pytania.
Praca domowa:
Uczniowie proszą o dostęp do Githuba inny zespół i zapoznają się z ich projektem. Zgłaszają swoje uwagi, każdą z nich opisują i motywują.
Wskazówki metodyczne:
Animacja może stać się dla uczniów inspiracją do przygotowania prezentacji na temat opracowywanych projektów.