Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Neoplatonizm i renesansowa teoria godności
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz nurty filozoficzne okresu odrodzenia.
Przeanalizujesz wpływ starożytnej filozofii greckiej i rzymskiej na rozwój myśli renesansowej.
Wykażesz podobieństwa i różnice w koncepcjach Boga, świata i człowieka, przedstawione w pismach Platona i Mirandoli.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje nurty filozoficzne okresu odrodzenia;
dostrzega wpływ starożytnej filozofii greckiej i rzymskiej na rozwój myśli renesansowej;
wskazuje podobieństwa i różnice w koncepcjach Boga, świata i człowieka, przedstawione w pismach Platona i Mirandoli.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
film.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Neoplatonizm i renesansowa teoria godności” uczestnikom zajęć. Prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie filmów zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Mogą to być prezentacje np. o sylwetkach omawianych filozofów, o koncepcji godności ludzkiej lub o dziedzictwie antyku w myśli renesansowej.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Zalogowany na platformie nauczyciel sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym przed lekcją e‑materiałem. Wybrani uczniowie prezentują efekty pracy w domu. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje o swoje przykłady. Tę część lekcji kończy krótka dyskusja wokół poruszonej tematyki. Po zakończeniu dyskusji chętna lub wybrana osoba przedstawia wnioski.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną porządkującą ten etap pracy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wybiera przed lekcją fragmenty filmów do omówienia podczas lekcji. Na zajęciach odtwarza tylko wybrane przez siebie fragmenty, zadając uczniom dodatkowe pytania, tak aby sprawdzić stopień zrozumienia wywiadu z prof. Janem Hartmanem i rozwinąć omawiane kwestie. Można sformułować temat do rozmowy na podstawie filmu, np. znaczenie renesansu dla filozofii zachodniej.
Uczniowie wykonują polecenia i ćwiczenia z sekcji „Film”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Uczniowie, na podstawie wiedzy zdobytej przed lekcją oraz podczas lekcji, układają trzy zadania quizowe związane z tematem zajęć, które następnie dają do rozwiązania wybranej osobie z klasy. W ten sposób utrwalają zdobytą wiedzę i umiejętności.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, a następnie wszyscy wspólnie omawiają: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego.
Praca domowa:
Ćw. 5 z e‑materiału: porównaj fragment z Timajosa Platona z przytoczonym fragmentem Pieśni. W prezentowanych dziełach wskaż na podobieństwa w obrazie człowieka.
Materiały pomocnicze:
Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005.
Lipman M., Sharp A., Oscanyan F., Filozofia w szkole, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 1997.
Migasiński J., Filozofia nowożytna, Warszawa 2011.
Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.