Polecenie 1

Wysłuchaj drugiej części wywiadu z prof. Janem Hartmanem. Następnie określ znaczenie krytyki w XVI w. Jakie elementy życia społeczno‑politycznego były poddawane krytyce i jakie były efekty podejmowania tego dyskursu?

Zapoznaj się z treścią drugiej części wywiadu z profesorem Janem Hartmanem. Następnie określ znaczenie krytyki w XVI w. Jakie elementy życia społeczno‑politycznego były poddawane krytyce i jakie były efekty podejmowania tego dyskursu?

R27aGJQbzzzmU
(Uzupełnij).
R19SZmsZwxnec
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Neoplatonizm i renesansowa teoria godności. Część druga.
Pokaż ćwiczenia:
R1BVnQ6QTfYxD1
Ćwiczenie 1
Zaznacz odpowiedzi. Jakie były zasługi Erazma dla ekumenizmu? Możliwe odpowiedzi: 1. propozycja dialogu międzyreligijnego, 2. propozycja stworzenia protokółu zgodności, 3. uznanie mądrości oponentów religijnych, 4. wezwanie do wyzwolenia heretyków
RIlCUjjKO46YH1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj rozumienia godności. pojęcie godności Mirandoli Możliwe odpowiedzi: 1. każdemu należy się szacunek z urodzenia, 2. godność człowieka jako zarządcy świata, 3. dowartościowanie człowieka jako istoty wyjątkowej i twórczej współczesne pojęcie godności Możliwe odpowiedzi: 1. każdemu należy się szacunek z urodzenia, 2. godność człowieka jako zarządcy świata, 3. dowartościowanie człowieka jako istoty wyjątkowej i twórczej pojęcie godności Augustyna Możliwe odpowiedzi: 1. każdemu należy się szacunek z urodzenia, 2. godność człowieka jako zarządcy świata, 3. dowartościowanie człowieka jako istoty wyjątkowej i twórczej
Polecenie 2

Objaśnij renesansowe rozumienie godności w porównaniu do współczesnego rozumienia tego terminu.

RF4fVahwL9IyD
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń

RjoUonEa4szPa
Nagranie dźwiękowe Giovanni Pico della Mirandola, Pieśni.
Źródło: Giovanni Pico della Mirandola, Pieśni, tłum. Z. Morsztyn.
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.

Objaśnienia

Indeks górny 1 przedniejszy – najwspanialszy.  
Indeks górny 2 wszego – wszystkiego, całego.
Indeks górny 3 pogrzebie – tu: grobie, cmentarzu.
Indeks górny 4 Czyjeś ty pokolenie – od kogo bierze się twój ród.
Indeks górny 5  Indeks górny konieclicem – twarzą.
Indeks górny 6  Indeks górny koniecpojrzy – spójrz. 
Indeks górny 7  Indeks górny koniecw niż – w dół.

Pokaż ćwiczenia:
21
Ćwiczenie 3

Dlaczego, według Mirandoli, Bóg umieścił istotę ludzką „pośrodku świata”?

Rw0jpKOGAdoGF
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Objaśnij, kim jest człowiek w ujęciu Pico della Mirandoli. Wypisz w punktach argumenty filozofa na uzasadnienie wielkości i godności istoty ludzkiej.

R91xho23TLWY0
(Uzupełnij).

Praca domowa

31
Ćwiczenie 5

Porównaj fragment z Timajosa Platona z przytoczonym fragmentem Pieśni. W prezentowanych dziełach wskaż na podobieństwa w obrazie człowieka.

Porównaj fragment z Timajosa Platona z przytoczonym fragmentem Pieśni. Z prezentowanych dzieł wymień podobieństwa w obrazie człowieka.

1
Platon Timajos

O najwyższym gatunku duszy ludzkiej w nas należy powiedzieć, że tę część, która, jak powiedziano, mieszka na szczycie naszego ciała, dał Bóg każdemu za geniusza opiekuńczego, i że ona wynosi nas nad ziemię dzięki swym boskim pokrewieństwom, jako że jesteśmy roślinami [żywinami] nie ziemskimi, lecz pochodzimy z nieba. To nasze twierdzenie jest z całą pewnością prawdziwe.

tim Źródło: Platon, Timajos, t. 90a, tłum. P. Siwek.
R1dFxQM5mKVBK
(Uzupełnij).