Film edukacyjny
Wysłuchaj drugiej części wywiadu z prof. Janem Hartmanem. Następnie określ znaczenie krytyki w XVI w. Jakie elementy życia społeczno‑politycznego były poddawane krytyce i jakie były efekty podejmowania tego dyskursu?
Zapoznaj się z treścią drugiej części wywiadu z profesorem Janem Hartmanem. Następnie określ znaczenie krytyki w XVI w. Jakie elementy życia społeczno‑politycznego były poddawane krytyce i jakie były efekty podejmowania tego dyskursu?
Wykłada prof. Jan Hartman.
Rozmowę przeprowadził Edward Pasewicz.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D3R1pAoc4
Wykłada prof. Jan Hartman.
Rozmowę przeprowadził Edward Pasewicz.
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Neoplatonizm i renesansowa teoria godności. Część druga.
Jakie były zasługi Erazma dla ekumenizmu?
- propozycja dialogu międzyreligijnego
- propozycja stworzenia protokółu zgodności
- uznanie mądrości oponentów religijnych
- wezwanie do wyzwolenia heretyków
Przyporządkuj rozumienia godności.
dowartościowanie człowieka jako istoty wyjątkowej i twórczej, każdemu należy się szacunek z urodzenia, godność człowieka jako zarządcy świata
| pojęcie godności Mirandoli | |
| współczesne pojęcie godności | |
| pojęcie godności Augustyna |
Objaśnij renesansowe rozumienie godności w porównaniu do współczesnego rozumienia tego terminu.
Tekst do ćwiczeń
Giovanni Pico della Mirandola
Pieśni
Rusz, człowiecze, co boskiego Masz w sobie, tyś przedniejszy Król ziemie, morza, ze wszegoStworzenia najświętniejszy; Człowiecze, który i w niebieMasz cząstkę, wstań z barłogu, Nie leż w tym brzydkim pogrzebie, Wspomni sobie o Bogu. Wiedz, czegoś ty jest dziedzicem, Czyjeś ty pokolenie, Obróć się ku niebu licem, Pojrzy na gwiazd płomienie, Prosty ciałem, a schylony W niż duchem ociężałem, Żebyś nie był naleziony Nie człek pod człeczym ciałem.
Objaśnienia
Indeks górny 11 przedniejszy – najwspanialszy.
Indeks górny 22 wszego – wszystkiego, całego.
Indeks górny 33 pogrzebie – tu: grobie, cmentarzu.
Indeks górny 44 Czyjeś ty pokolenie – od kogo bierze się twój ród.
Indeks górny 5 Indeks górny koniec5 licem – twarzą.
Indeks górny 6 Indeks górny koniec6 pojrzy – spójrz.
Indeks górny 7 Indeks górny koniec7 w niż – w dół.
Dlaczego, według Mirandoli, Bóg umieścił istotę ludzką „pośrodku świata”?
Objaśnij, kim jest człowiek w ujęciu Pico della Mirandoli. Wypisz w punktach argumenty filozofa na uzasadnienie wielkości i godności istoty ludzkiej.
Praca domowa
Porównaj fragment z Timajosa Platona z przytoczonym fragmentem Pieśni. W prezentowanych dziełach wskaż na podobieństwa w obrazie człowieka.
Porównaj fragment z Timajosa Platona z przytoczonym fragmentem Pieśni. Z prezentowanych dzieł wymień podobieństwa w obrazie człowieka.
TimajosO najwyższym gatunku duszy ludzkiej w nas należy powiedzieć, że tę część, która, jak powiedziano, mieszka na szczycie naszego ciała, dał Bóg każdemu za geniusza opiekuńczego, i że ona wynosi nas nad ziemię dzięki swym boskim pokrewieństwom, jako że jesteśmy roślinami [żywinami] nie ziemskimi, lecz pochodzimy z nieba. To nasze twierdzenie jest z całą pewnością prawdziwe.
Źródło: Platon, Timajos, t. 90a, tłum. P. Siwek.