Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: Biologia

Temat: Wykorzystanie organizmów zmodyfikowanych genetycznie w gospodarce człowieka

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
6) przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XV. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
6) wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych;
7) przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Określisz możliwości wykorzystania metod inżynierii genetycznej w gospodarce człowieka.

  • Wyjaśnisz, jakie są kierunki modyfikacji genetycznej zwierząt i roślin.

  • Omówisz główne osiągnięcia modyfikacji genetycznej organizmów wykorzystywanych w gospodarce.

  • Przedstawisz korzyści wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w gospodarce.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • WebQuest.

Metody i techniki nauczania:

  • praca z e‑materiałem;

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • szary papier;

  • flamastry;

  • magnesy.

Przebieg zajęć:

Tydzień przed lekcją

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Następnie każdej z grup przypisuje jeden z kierunków modyfikacji genetycznych w rolnictwie:

  • grupa I i II: skład i wydajność mleka;

  • grupa III i IV: produkcja mięsa;

  • grupa V i VI: pasze GMO.

  1. Dodatkowo każda z grup ma za zadanie wyszukać informacje na temat prowadzonych modyfikacji w innym kierunku niż produkcja mleka, mięsa i pasz GMO.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie informacji z ostatnich lekcji, pytając:

  • Co to są organizmy genetycznie zmodyfikowane?

  • W jaki sposób otrzymuje się organizmy transgeniczne?

  • W jakim celu wykorzystywane są organizmy transgeniczne?

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie pracują w utworzonych przed lekcją grupach. Każda z nich dostaje szary papier i flamastry. Uczniowie każdy kolejno streszcza informacje, jakie znalazł na wyznaczony temat. Grupy opracowują mapy myśli, rozpoczynając od hasła: „mleko”, „mięso” lub „pasze GMO”.

  2. Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada potrzebne informacje lub koryguje błędy.

  3. Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, pytając, w jakich kierunkach mogą być modyfikowane zwierzęta gospodarskie.

  4. Uczniowie zapoznają się z animacją zawartą w e‑materiale, a następnie wykonują polecenia 1–3.

  5. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat: „Humanizacja mleka – konieczność czy komercja?”.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie samodzielnie wykonują interaktywne ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7–8 zawarte w e‑materiale. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

Grażyna Gajdek, Genetyczne modyfikacje jako czynnik zagrożeń i szans we współczesnym świecie, „Przegląd Geopolityczny” 2013, nr 6, s. 17–35.

Zastosowanie multimedium:

Multimedium może zostać wykorzystane w fazie przygotowującej do lekcji.