Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Daria Reczyńska
Przedmiot: Biologia
Temat: Wykorzystanie organizmów zmodyfikowanych genetycznie w gospodarce człowieka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Określisz możliwości wykorzystania metod inżynierii genetycznej w gospodarce człowieka.
Wyjaśnisz, jakie są kierunki modyfikacji genetycznej zwierząt i roślin.
Omówisz główne osiągnięcia modyfikacji genetycznej organizmów wykorzystywanych w gospodarce.
Przedstawisz korzyści wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w gospodarce.
Strategie nauczania:
nauczanie wyprzedzające;
konstruktywizm;
konektywizm;
WebQuest.
Metody i techniki nauczania:
praca z e‑materiałem;
ćwiczenia przedmiotowe;
burza mózgów;
mapa myśli;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
ćwiczenia przedmiotowe;
szary papier;
flamastry;
magnesy.
Przebieg zajęć:
Tydzień przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Następnie każdej z grup przypisuje jeden z kierunków modyfikacji genetycznych w rolnictwie:
grupa I i II: skład i wydajność mleka;
grupa III i IV: produkcja mięsa;
grupa V i VI: pasze GMO.
Dodatkowo każda z grup ma za zadanie wyszukać informacje na temat prowadzonych modyfikacji w innym kierunku niż produkcja mleka, mięsa i pasz GMO.
Faza wstępna
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie informacji z ostatnich lekcji, pytając:
Co to są organizmy genetycznie zmodyfikowane?
W jaki sposób otrzymuje się organizmy transgeniczne?
W jakim celu wykorzystywane są organizmy transgeniczne?
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie pracują w utworzonych przed lekcją grupach. Każda z nich dostaje szary papier i flamastry. Uczniowie każdy kolejno streszcza informacje, jakie znalazł na wyznaczony temat. Grupy opracowują mapy myśli, rozpoczynając od hasła: „mleko”, „mięso” lub „pasze GMO”.
Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada potrzebne informacje lub koryguje błędy.
Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, pytając, w jakich kierunkach mogą być modyfikowane zwierzęta gospodarskie.
Uczniowie zapoznają się z animacją zawartą w e‑materiale, a następnie wykonują polecenia 1–3.
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat: „Humanizacja mleka – konieczność czy komercja?”.
Faza podsumowująca
Uczniowie samodzielnie wykonują interaktywne ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7–8 zawarte w e‑materiale. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Grażyna Gajdek, Genetyczne modyfikacje jako czynnik zagrożeń i szans we współczesnym świecie, „Przegląd Geopolityczny” 2013, nr 6, s. 17–35.
Zastosowanie multimedium:
Multimedium może zostać wykorzystane w fazie przygotowującej do lekcji.