| |
| |
| Zasada zachowania energii a ruch orbitalny |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 7) oblicza zmiany energii potencjalnej grawitacji i stosuje zasadę zachowania energii do ruchu orbitalnego; posługuje się pojęciem drugiej prędkości kosmicznej (prędkości ucieczki). |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych , technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisuje ruch planet dookoła Słońca przy założeniu orbit w kształcie okręgu i eliptycznych,
podaje zasadę zachowania energii,
stosuje zasadę zachowania energii do opisu ruchu orbitalnego,
rozwiązuje zadania rachunkowe wykorzystujące zasadę zachowania energii dla ruchu orbitalnego.
|
| |
| merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana |
| praca indywidualna, dyskusja grupowa |
| tablica multimedialna / rzutnik |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. Należy tutaj porozmawiać z uczniami na temat energii mechanicznej oraz o zasadzie zachowania energii. |
|
– nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie treści zasady zachowania energii mechanicznej, – uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela, – nauczyciel, na podstawie tego, co powiedzieli uczniowie, zapisuje zasadę zachowania energii dla ruchu orbitalnego, – uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych, – nauczyciel, wspólnie z uczniami, wykonuje przykładowe zadanie rachunkowe dotyczące zasady zachowania energii dla ruchu orbitalnego, – uczniowie zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych, – nauczyciel odpowiada na pytania uczniów. – uczniowie, na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela, rozwiązują samodzielnie zadania rachunkowe (mogą być to zadania zawarte w niniejszym e‑materiale), – dobierają się w pary i sprawdzają sobie nawzajem rozwiązania zadań, próbując omówić ewentualne problemy, – nauczyciel podchodzi do każdej z par, sprawdza wyniki pracy, a przede wszystkim udziela każdej z osób informacji zwrotnej (oprócz oceny bieżącej pracy, wskazówek do dalszego działania, należy pamiętać o pozytywnych wzmocnieniach). |
|
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. |
|
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z filmem samouczkiem dołączonym do niniejszego materiału oraz wykonanie dwóch zadań rachunkowych wybranych przez nauczyciela (mogą być to zadania zawarte w niniejszym e‑materiale). |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być wykorzystany w trakcie (jeśli w klasie dostępna jest tablica multimedialna bądź rzutnik) lekcji. |