Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Zasada zachowania energii a ruch orbitalny

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
7) oblicza zmiany energii potencjalnej grawitacji i stosuje zasadę zachowania energii do ruchu orbitalnego; posługuje się pojęciem drugiej prędkości kosmicznej (prędkości ucieczki).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych , technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisuje ruch planet dookoła Słońca przy założeniu orbit w kształcie okręgu i eliptycznych,

  2. podaje zasadę zachowania energii,

  3. stosuje zasadę zachowania energii do opisu ruchu orbitalnego,

  4. rozwiązuje zadania rachunkowe wykorzystujące zasadę zachowania energii dla ruchu orbitalnego.

Strategie nauczania:

formative feedback

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana

Formy zajęć:

praca indywidualna, dyskusja grupowa

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem.
Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. Należy tutaj porozmawiać z uczniami na temat energii mechanicznej oraz o zasadzie zachowania energii.

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:

– nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie treści zasady zachowania energii mechanicznej,
– uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela,
– nauczyciel, na podstawie tego, co powiedzieli uczniowie, zapisuje zasadę zachowania energii dla ruchu orbitalnego,
– uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych,
– nauczyciel, wspólnie z uczniami, wykonuje przykładowe zadanie rachunkowe dotyczące zasady zachowania energii dla ruchu orbitalnego,
– uczniowie zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych,
– nauczyciel odpowiada na pytania uczniów.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:

– uczniowie, na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela, rozwiązują samodzielnie zadania rachunkowe (mogą być to zadania zawarte w niniejszym e‑materiale),
– dobierają się w pary i sprawdzają sobie nawzajem rozwiązania zadań, próbując omówić ewentualne problemy,
– nauczyciel podchodzi do każdej z par, sprawdza wyniki pracy, a przede wszystkim udziela każdej z osób informacji zwrotnej (oprócz oceny bieżącej pracy, wskazówek do dalszego działania, należy pamiętać o pozytywnych wzmocnieniach).

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z filmem samouczkiem dołączonym do niniejszego materiału oraz wykonanie dwóch zadań rachunkowych wybranych przez nauczyciela (mogą być to zadania zawarte w niniejszym e‑materiale).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film samouczek może być wykorzystany w trakcie (jeśli w klasie dostępna jest tablica multimedialna bądź rzutnik) lekcji.