Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Otwarcie na świat. II sobór watykański i teologia wyzwolenia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym był II sobór watykański;
przedstawia najważniejsze postanowienia soborowe i ich znaczenie dla Kościoła katolickiego w zmieniającym się świecie;
omawia zagadnienie teologii wyzwolenia – jej genezę, hasła i stosunek władz Kościoła katolickiego do tego ruchu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Otwarcie na świat. II sobór watykański i teologia wyzwolenia”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczeń 1 i 2 w sekcji „Sprawdź się”.
Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują prezentacje na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”; jedna osoba skupia się na przyczynach i przebiegu II soboru watykańskiego, druga na głoszonej po soborze teologii wyzwolenia.
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Może wyświetlić odpowiedzi uczniów na tablicy interaktywnej. Prosi wybranego ucznia o uzasadnienie swojego rozwiązania.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli wcześniejsze kryzysy w historii chrześcijaństwa i Kościoła katolickiego. Zadaje uczniom pytania: Dlaczego do nich dochodziło? Jakie były efekty wystąpień i reform w Kościele? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, jedna osoba może je zapisywać na tablicy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca uczniom, aby zaprezentowali swoje prace przed resztą klasy. Po prezentacjach pozostali uczniowie krótko dyskutują o przedstawionych pracach, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel odtwarza nagranie. Uczniowie pracując w parach, analizują treść polecenia 3: „Wyjaśnij, dlaczego oficjalnie Kościół katolicki nie popierał teologii wyzwolenia”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane pary omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Dyskusja. Nauczyciel zaprasza uczniów do dyskusji. Pyta ich: Gdyby zwołano teraz kolejny sobór, nad jakimi zagadnieniami mogliby obradować jego uczestnicy? Czy zakres tematów byłby inny niż podczas II soboru watykańskiego? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje wraz z argumentami, dyskutują nad nimi, nauczyciel pilnuje przebiegu debaty i porządku. Na koniec prosi jedną osobę o jej podsumowanie.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne 4 i 6 z sekcji „Sprawdź się”: analizują zapisy soborowe oraz ideę ekumenizmu. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, jak oceniają decyzje II soboru watykańskiego – czy była to „wiosna Kościoła”? A może przeceniamy jego postanowienia? Prowadzący przypomina, aby uczniowie uwzględnili w swoich ocenach perspektywę ówczesnych czasów i sytuację na świecie (i w Kościele katolickim) w latach 60. XX w.
Na koniec nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów, ocenia przedstawione prezentacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
A. Czubiński, Historia powszechna XX wieku, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2009.
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, PWN, Warszawa 2012.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Film edukacyjny” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 5 - ilustracja 1: Papież Paweł VI i Enrico Dante podczas Soboru Watykańskiego II; CC BY‑SA 3.0, fot. Lothar Wolleh, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 5 - ilustracja 2: Kopuła Bazyliki św. Piotra w Watykanie; CC BY‑SA 3.0, fot. MarkusMark, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 5 - ilustracja 3: Święty Paweł VI; CC0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 5 - ilustracja 4: Papież Jan XXIII; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 5 - ilustracja 5: I sobór watykański, malarstwo współczesne; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 5 - ilustracja 6: Archikatedra diecezjalna; CC BY‑SA 3.0, fot. Markus Bernet, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 5 - ilustracja 7: Pogrzeb Jana Pawła II; CC BY‑SA 2.0, fot. Flickr blueas_brother, Wikimedia Commons.