Przeanalizuj poniższe zdjęcia wykonane podczas obrad II soboru watykańskiego, a następnie rozstrzygnij, która z definicji najlepiej oddaje charakter tego zgromadzenia.
Zapoznaj się z opisami zdjęć wykonanymi podczas obrad II soboru watykańskiego, a następnie rozstrzygnij, która z definicji najlepiej oddaje charakter tego zgromadzenia.
R1ZlBhHOr3Zu4
R1KgWYX1gRCIc
R1NEGgnY5r3mP
RaBqWsdgofhJW
21
Ćwiczenie 2
Rozstrzygnij, czy poniższe zdjęcie przedstawia msze według rytu sprzed II soboru watykańskiego, czy zgodnie z zasadami ustalonymi podczas jego trwania. Uzasadnij odpowiedź.
R14Yo0WOzdkJg
R15XXOAp7LhBf
Zwróć uwagę, w którą stronę zwrócony jest kapłan, przypomnij sobie, na czym polegały msze według zasad ustalonych na soborze trydenckim w XVI w., a jakie zmiany zostały wprowadzone podczas II soboru watykańskiego.
Zdjęcie przedstawia sposób odprawiania mszy według zasad przedsoborowych, ponieważ kapłan odwrócony jest tyłem do wiernych.
11
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z krótkimi notkami biograficznymi podanymi niżej i ułóż je w odpowiedniej kolejności – w zależności od tego, którego z papieży dotyczą.
R1Z8vgfsRI43P
11
Ćwiczenie 4
Spuścizna II soboru watykańskiego obejmuje wiele dekretów, dokumentów i encyklik. Zapoznaj się ze streszczeniem niektórych z nich, a następnie dopasuj je do odpowiedniego dokumentu.
Rb3S8NWc5f7wq
21
Ćwiczenie 5
Wskaż zdjęcia, które nie pasują do zilustrowania II soboru watykańskiego.
RFwxvBanYd5Zg
Ćwiczenie 5
RCNJlB6oYNmrQ
21
Ćwiczenie 6
Jedną z zasad przyjętych na II soborze watykańskim był ekumenizm, czyli ruch dążący do zacieśnienia współpracy między różnymi wyznaniami chrześcijańskimi. Przeanalizuj poniższe ilustracje i wykonaj polecenia.
Jedną z zasad przyjętych na II soborze watykańskim był ekumenizm, czyli ruch dążący do zacieśnienia współpracy między różnymi wyznaniami chrześcijańskimi. Zapoznaj się z opisami poniższych ilustracji i wykonaj polecenia.
R1Ns3g9kBvWpv
RfODEVLFsJGHu
RAPNQ0UowYnyn
RCFq1wMizKLYi
Zwróć uwagę, jaką symbolikę ma morze, co zostało przedstawione w kształcie krzyża i jaką rolę ta część pełni na statkach.
Zwróć uwagę na ubiór osób uczestniczących w modlitwie.
Wyjaśnij symbolikę ruchu ekumenicznego.
Maszt statku został przedstawiony w kształcie krzyża, maszt nadaje kierunek, w którym powinien płynąć statek po wodach życia.
Uzasadnij, że zdjęcie przedstawia nabożeństwo o charakterze ekumenicznym.
Modlitwa ma charakter ekumeniczny, ponieważ uczestniczą w niej przedstawiciele Kościoła prawosławnego, rzymskokatolickiego oraz protestanckiego.
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie wykonaj polecenie.
1
60. Rzeczywiście podkreśla się dzisiaj, że prawdziwe dobro wspólne polega przede wszystkim na poszanowaniu praw i obowiązków ludzkiej osoby. Wobec tego głównym zadaniem sprawujących władzę w państwie jest dbać z jednej strony o uznawanie tych praw, ich poszanowanie, uzgadnianie, ochronę i stały ich wzrost, z drugiej zaś strony o to, aby każdy mógł łatwiej wypełniać swoje obowiązki. Albowiem „chronienie nienaruszalnego zakresu praw osoby ludzkiej i ułatwianie jej spełnienia swoich obowiązków ma być istotnym zadaniem wszelkiej władzy publicznej”.
61. Dlatego, jeśli sprawujący władzę nie uznają praw człowieka albo je gwałcą, to nie tylko sprzeniewierzają się powierzonemu im zadaniu; również wydawane przez nich zarządzenia pozbawione są wszelkiej mocy obowiązującej.
62. Ponadto podstawowym obowiązkiem rządzących państwem jest tak układać i regulować odpowiednio i trafnie prawa normujące wzajemne stosunki między członkami społeczeństwa, aby po pierwsze, obywatele dążący do urzeczywistnienia swych praw nie ograniczali innych w ich prawach; aby, po drugie, ktoś, kto strzeże swych praw, nie utrudniał innym wypełniania ich obowiązków; aby, po trzecie, prawa wszystkich pozostawały nienaruszone, a w razie pogwałcenia przywrócone.
63. Ci, którzy stoją na czele państwa, powinni również dołożyć wszelkich starań o utrzymanie takiego ładu, który by zapewniał każdemu obywatelowi możność łatwej obrony swych praw i wypełniania swych obowiązków. Praktyka bowiem uczy, że gdy władze postępowały niewłaściwie w sprawach gospodarczych, politycznych, naukowych czy kulturalnych, zwłaszcza w naszych czasach, wtedy powstawały coraz większe nierówności między obywatelami i zdarzało się, że prawa i obowiązki człowieka w ogóle nie były przestrzegane. […]
86. Należy przyjąć jako zasadę, że wzajemne stosunki między państwami muszą układać się w prawdzie. Prawda zaś wymaga, aby w tej dziedzinie nie uznawać żadnej dyskryminacji rasowej. Dlatego za świętą i niewzruszoną należy uznać zasadę, że wszystkie państwa są sobie z natury równe co do godności. […]
91. Należy ponadto układać stosunki między państwami wedle zasad sprawiedliwości. Wymaga to zarówno wzajemnego uznawania swych praw, jak wypełniania wzajemnie swych obowiązków. […]
120. Wzajemne stosunki między państwami powinny ponadto układać się zgodnie z zasadą wolności. Na mocy tej zasady nie wolno żadnemu narodowi niesprawiedliwie uciskać innych narodów lub bezpodstawnie wtrącać się w ich sprawy.
B Źródło: Jan XXIII o przestrzeganiu prawa, w: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1998, s. 348.
R9Nx674nBk4IP
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Jan XXIII zobowiązuje rządy współczesnych państw do ułożenia stosunków z innymi państwami na zasadach pokojowych oraz wyrzeczenia się wojny jako metody rozwiązywania konfliktów międzynarodowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jan XXIII uważa, że stosunki między państwem a obywatelem powinny się układać na zasadach poszanowania praw i wolności jednostki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W interpretacji Jana XXIII wolność jest zasadą nadrzędną w budowaniu relacji między obywatelami oraz między państwami i to ona powinna być naczelną zasadą kształtowania relacji międzynarodowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jan XXIII w tekście jawi się jako zwolennik współpracy między państwami bloku komunistycznego i bloku zachodniego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Papież opowiada się przeciwko państwom o ustroju dyktatorskim i totalitarnym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Jan XXIII zobowiązuje rządy współczesnych państw do ułożenia stosunków z innymi państwami na zasadach pokojowych oraz wyrzeczenia się wojny jako metody rozwiązywania konfliktów międzynarodowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jan XXIII uważa, że stosunki między państwem a obywatelem powinny się układać na zasadach poszanowania praw i wolności jednostki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W interpretacji Jana XXIII wolność jest zasadą nadrzędną w budowaniu relacji między obywatelami oraz między państwami i to ona powinna być naczelną zasadą kształtowania relacji międzynarodowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jan XXIII w tekście jawi się jako zwolennik współpracy między państwami bloku komunistycznego i bloku zachodniego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Papież opowiada się przeciwko państwom o ustroju dyktatorskim i totalitarnym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie
Prawda
Fałsz
Jan XXIII zobowiązuje rządy współczesnych państw do ułożenia stosunków z innymi państwami na zasadach pokojowych oraz wyrzeczenia się wojny jako metody rozwiązywania konfliktów międzynarodowych.
□
□
Jan XXIII uważa, że stosunki między państwem a obywatelem powinny się układać na zasadach poszanowania praw i wolności jednostki.
□
□
W interpretacji Jana XXIII wolność jest zasadą nadrzędną w budowaniu relacji między obywatelami oraz między państwami i to ona powinna być naczelną zasadą kształtowania relacji międzynarodowych.
□
□
Jan XXIII w tekście jawi się jako zwolennik współpracy między państwami bloku komunistycznego i bloku zachodniego.
□
□
Papież opowiada się przeciwko państwom o ustroju dyktatorskim i totalitarnym.
□
□
311
Ćwiczenie 8
II sobór watykański wzbudzał wiele kontrowersji w różnych środowiskach: liberalnych i konserwatywnych. Zapoznaj się z poniższymi cytatami i podziel je ze względu na to, czy ich autorzy są zwolennikami, czy przeciwnikami Vaticanum II. Oceń, z jakiego środowiska pochodzi krytyka: ze środowiska konserwatywnego, czyli tego, którego chciało zatrzymać reformy II soboru watykańskiego, czy ze środowiska liberalnego, czyli od osób, dla których reformy soborowe były niewystarczające. Uzasadnij odpowiedź. Sformułuj cztery argumenty oceniające dorobek II soboru watykańskiego z perspektywy środowiska liberalnego.
Ktokolwiek interpretowałby naukę Soboru jako zmniejszenie wcześniejszego zaangażowania Kościoła na rzecz Jego wiary, tradycji, ascetyzmu, miłosierdzia, ducha poświęcenia oraz jako osłabienie Jego przylgnięcia do Słowa i Krzyża Chrystusa, bądź nawet jako pobłażliwe ustępstwo wobec kruchej i niestałej relatywistycznej mentalności świata – pozbawionej zasad lub transcendentnego celu, jako zatem rodzaj łatwiejszego i mniej wymagającego chrześcijaństwa, byłby całkowicie w błędzie.
Indeks dolny Źródło: tekst dostępny online: pl.wikiquote.org. Indeks dolny koniecŹródło: tekst dostępny online: pl.wikiquote.org.
Trzeba jeszcze dodać, że sami wierni byli mocno zdezorientowani zachodzącymi po Soborze Watykańskim II zmianami, chociażby tylko zmianami w liturgii. Wprowadzano je pośpiesznie, bez należytego przygotowania wiernych. To szokowało! Odwrócenie kapłana twarzą do ludu, Komunia św. przyjmowana w postawie stojącej i na rękę… i tyle innych zmian! Ludzie w Burundi i Rwandzie są dobrymi obserwatorami. Widzieli np., że mszalnego kielicha nikt poza kapłanem nie mógł dotykać, bo nawet gdy wypadło go przygotować i przynieść do ołtarza siostrze zakonnej, to brała go nie gołą ręką, lecz przez puryfikaterz, przez kawałek białego płótna. Tak było! A teraz wynosił kielich do ołtarza zwyczajny chłopak‑ministrant, biorąc go gołą ręką. Tak, szły zmiany! To co dawniej należało zachować pod ścisłym rygorem, np. post przed Komunią świętą od północy, teraz mogło być zmienione według – jak sądzili – upodobania kapłana. Niektórzy próbowali wyciągnąć wnioski: Może z czasem i inne „święte” przepisy Kościoła zostaną zmienione? Może i trudne Boże przykazania przestaną obowiązywać? To wszystko nie mogło dobrze uformować sumień katolików świeckich, nie mogło przygotować prostych wiernych do podejmowania zgodnie z wolą Bożą trudnych zadań, które stawiało przed nimi życie.
Indeks dolny Źródło: tekst dostępny online: pl.wikiquote.org. Indeks dolny koniecŹródło: tekst dostępny online: pl.wikiquote.org.
Troska z powodu izolacji Kościoła we współczesnym świecie odegrała wielką rolę w pracach II Soboru Watykańskiego i zapoczątkowała próbę wejścia w dialog zarówno z innymi religiami, jak i z dzisiejszym ateistycznym światem. Ten nacisk na dialog oznacza, że Kościół nie chce już poprzestawać jedynie na odrzucaniu ateistycznych błędów lub religii, którym brakuje światła Chrystusa. To odrzucanie jest jedną z najważniejszych misji Kościoła i musi pozostać sprawą fundamentalną i niezbywalną. Jednakże Kościół gorąco pragnie odnajdywać wszelkie elementy prawdy w innych religiach, cierpliwie wsłuchiwać się w ich naukę i badać drogi, którymi mogłoby do nich przeniknąć światło Chrystusa. Kościół usiłuje również zrozumieć przyczyny ciężkiej choroby, jaką jest ateizm, i znaleźć środki pomocne w usuwaniu tego wszystkiego, co przeszkadza ateistom w odnalezieniu drogi do Boga.
Indeks dolny Źródło: tekst dostępny online: pl.wikiquote.org. Indeks dolny koniecŹródło: tekst dostępny online: pl.wikiquote.org.
Dramat, który przeżywamy, tragedia, którą przechodzimy, polega na tym, że nasza wiara nie jest już z całą stanowczością potwierdzana i że wskutek fałszywego ekumenizmu w pewien sposób dochodzi się do tego, że wszystkie religie stawia się na jednym poziomie. […] A to pozostaje w całkowitej sprzeczności z prawdą Kościoła. Wierzymy, że nasz Pan Jezus Chrystus jest naszym Bogiem, naszym Zbawicielem, naszym Odkupicielem; wierzymy, że tylko Kościół katolicki posiada tę prawdę. I z tego wyciągamy wnioski dla naszego osobistego życia. […] Inne religie zostały stworzone przez ludzi, a nie przez Boga. Nasza święta i gorąco umiłowana religia natomiast pochodzi od samego Boga, od samego Jezusa Chrystusa. […] Nie możemy ich prowadzić w błąd, mówiąc: „Wasza religia jest równie dobra jak nasza”. Byłoby to kłamstwo, byłby to egoizm, nie byłaby to prawdziwa miłość bliźniego. Jeśli pomyślimy, że wraz z tą religią otrzymaliśmy wielkie bogactwo, musimy pragnąć, aby się nim podzielić z innymi, podarować innym to bogactwo.
Indeks dolny Źródło: tekst dostępny online: pl.wikiquote.org. Indeks dolny koniecŹródło: tekst dostępny online: pl.wikiquote.org.
[II sobór watykański] uczy też, że Kościół potrzebuje nieustannej reformy. Jezus Chrystus ustanowił Kościół katolicki. Będąc Bogiem, nie mógł On uczynić niczego niedoskonałego. Chociaż Kościół składa się z ludzi będących jego członkami (niedoskonałymi, omylnymi i grzesznymi), to sam jest Niepokalaną Oblubienicą Chrystusa, wolną od wszelkiej skazy czy błędu. Tymczasem VaticanumII uczy, że Kościół musi się ciągle reformować. (Dekret o ekumenizmie, nr 6). Sobór posunął się aż do stwierdzenia, że występują nawet niedoskonałości w sformułowaniu doktryny! Ten pogląd – że Kościół jest niedoskonały – doprowadził do pojawienia się niekończących się przeprosin, jakie fałszywi papieże kierowali pod adresem niekatolików, które deprecjonowały chwalebną przeszłość Kościoła.
R8TXBbFqXCn0C
Określ, dlaczego autorzy zacytowanych fragmentów są przeciwni reformom – są one zbyt liberalne, postępowe, czy zbyt konserwatywne?
Zacytowane fragmenty prezentują tradycjonalistyczną, konserwatywną krytykę II soboru watykańskiego, gdyż sprzeciwiają się zmianom w Kościele, ekumenizmowi, zmianom w liturgii. Argumenty drugiego obozu krytykującego dzieło soborowe, czyli środowiska liberalnego: rygorystyczny zakaz przerywania ciąży, brak możliwości wyświęcenia kobiet, brak zniesienia celibatu czy zakaz eutanazji.