Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wartość oczekiwana
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym;
5) oblicza wartość oczekiwaną, np. przy ustalaniu wysokości wygranej w prostych grach losowych i loteriach.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza prawdopodobieństwo warunkowe i stosuje wzór Bayesa, stosuje twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje przykłady zmiennych losowych
określa rozkład zmiennej losowej
oblicza wartość oczekiwaną zmiennej losowej
interpretuje wynik obliczeń wartości oczekiwanej
dobiera odpowiedni model matematyczny do rozwiązania problemu probabilistycznego z kontekstem realistycznym
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
zgaduj – zgadula
gra dydaktyczna
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
monety, kostki do gry
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Dwóch uczniów w domu przygotowało zagadki, których rozwiązaniami są podstawowe pojęcia, definicje, twierdzenia, własności prawdopodobieństwa poznane do tej pory przez uczniów.
Wstępną część zajęć prowadzą więc ci uczniowie. Pod ich kierunkiem, w formie zgaduj – zgaduli uczniowie powtarzają i przypominają sobie wiadomości i umiejętności probabilistyczne.
Warto, aby dla najaktywniejszych uczniów przygotowane były nagrody – niekoniecznie w formie dobrych ocen.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach. Zadaniem każdej grupy jest wymyślenie gry – z użyciem monet lub kostek do gry – która w ich przekonaniu będzie sprawiedliwa i takiej, która w ich przekonaniu będzie niesprawiedliwa.
Grupy prezentują swoje dokonania. Dyskusja – jaką grę można uznać za sprawiedliwą, a jaką nie. Jak to sprawdzić.
Swoje przypuszczenia uczniowie sprawdzają, zapoznając się z materiałem zapisanym w sekcji „Przeczytaj” i prezentowanym w prezentacji multimedialnej.
Teraz każda z grup dokonuje ewentualnych modyfikacji wymyślonych przez siebie wcześniej gier. Grupy wymieniają się grami. Każda grupa oblicza wartość oczekiwaną wygranej w otrzymanych grach. Następnie co najmniej 10 razy gra w każdą z otrzymanych gier (jeśli to będzie możliwe), zapisuje wyniki i porównuje z obliczeniami.
Faza podsumowująca:
Przedstawiciele grup omawiają wyniki prac swoich grup. Dyskusja – czy i dlaczego obliczenia teoretyczne nie zawsze pokrywają się z rzeczywistymi wynikami gry.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i osób, które przygotowały i prowadziły zgaduj – zgadulę.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Prezentację multimedialną można wykorzystać w czasie zajęć ze statystyki, omawiając zagadnienia związane ze średnimi.