Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Adam Jurkiewicz

Przedmiot: Informatyka

Temat: Operatory w języku Python

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) projektuje i programuje rozwiązania problemów z różnych dziedzin, stosuje przy tym: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, funkcje z parametrami i bez parametrów, testuje poprawność programów dla różnych danych; w szczególności programuje algorytmy z punktu I.2);
2) do realizacji rozwiązań problemów prawidłowo dobiera środowiska informatyczne, aplikacje oraz zasoby, wykorzystuje również elementy robotyki;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) sprawnie posługuje się zintegrowanym środowiskiem programistycznym przy pisaniu, uruchamianiu i testowaniu programów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

  • Zbudujesz wyrażenia w języku programowania.

  • Scharakteryzujesz operatory arytmetyczne i logiczne oraz ich priorytety w języku Python.

  • Przećwiczysz obliczanie wartości wyrażeń.

  • Przygotujesz program z wykorzystaniem modułów języka Python.

Strategie nauczania:

  • bezpośrednia strategia poznawcza;

  • strukturalna.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • dyskusja;

  • metoda przypadków.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery ze środowiskiem Python 3 / IDLE / PyCharm;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

  1. Krótka pogadanka na temat kursów walut.

  2. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

  3. Nauczyciel przedstawia uczniom zadanie do wykonania: Ile można zakupić USD, CHF i EUR za posiadane PLN, przy założeniu, że 40% kwoty PLN ma być przeznaczone na EUR, 25% na CHF a 35% na USD. Uczniowie w parach przygotowują wyjaśnienie problemu.

Faza realizacyjna

  1. Praca w parach. Uczniowie tworzą i testują własne wyrażenia algebraiczne obliczające wyniki na podstawie przykładów z e‑materiału. Prezentacja wyników na forum klasy.

  2. Wspólna dyskusja o zastosowanych operatorach i  wyrażeniach.

  3. Uczniowie uruchamiają program wykorzystujący zbudowane przez nich wyrażenia.

Faza podsumowująca

  1. Wybrany uczeń podsumowuje lekcję, wskazując na zdobyte umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  • Napisz program, który wygeneruje listę 10 wartości w CHF przeliczonych wg aktualnego kursu średniego NBP dla PLN: od 12 zł do 48 zł co 4 zł, a więc dla: 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, 44, 48;

  • napisz funkcję, której wynikiem jest lista wygenerowana w poprzednim zadaniu;

  • znajdź w serwisie PyPi moduł, który jest zgodny z twoimi zainteresowaniami, np.Simple client for the Free Internet Chess Server - zaprezentujesz go klasie.

Materiały pomocnicze:

  • Dokumentacja dla Python 3.

  • Tabela kursów walut A w serwisie NBP.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

E‑materiały dotyczące operatorów mogą stanowić powtórzenie wiadomości ze szkoły podstawowej.