Dla nauczyciela
Autor: Adam Jurkiewicz
Przedmiot: Informatyka
Temat: Operatory w języku Python
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Zbudujesz wyrażenia w języku programowania.
Scharakteryzujesz operatory arytmetyczne i logiczne oraz ich priorytety w języku Python.
Przećwiczysz obliczanie wartości wyrażeń.
Przygotujesz program z wykorzystaniem modułów języka Python.
Strategie nauczania:
bezpośrednia strategia poznawcza;
strukturalna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja;
metoda przypadków.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery ze środowiskiem Python 3 / IDLE / PyCharm;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Krótka pogadanka na temat kursów walut.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Nauczyciel przedstawia uczniom zadanie do wykonania: Ile można zakupić USD, CHF i EUR za posiadane PLN, przy założeniu, że 40% kwoty PLN ma być przeznaczone na EUR, 25% na CHF a 35% na USD. Uczniowie w parach przygotowują wyjaśnienie problemu.
Faza realizacyjna
Praca w parach. Uczniowie tworzą i testują własne wyrażenia algebraiczne obliczające wyniki na podstawie przykładów z e‑materiału. Prezentacja wyników na forum klasy.
Wspólna dyskusja o zastosowanych operatorach i wyrażeniach.
Uczniowie uruchamiają program wykorzystujący zbudowane przez nich wyrażenia.
Faza podsumowująca
Wybrany uczeń podsumowuje lekcję, wskazując na zdobyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz program, który wygeneruje listę 10 wartości w CHF przeliczonych wg aktualnego kursu średniego NBP dla PLN: od 12 zł do 48 zł co 4 zł, a więc dla: 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, 44, 48;
napisz funkcję, której wynikiem jest lista wygenerowana w poprzednim zadaniu;
znajdź w serwisie PyPi moduł, który jest zgodny z twoimi zainteresowaniami, np.
Simple client for the Free Internet Chess Server
- zaprezentujesz go klasie.
Materiały pomocnicze:
Dokumentacja dla Python 3.
Tabela kursów walut A w serwisie NBP.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
E‑materiały dotyczące operatorów mogą stanowić powtórzenie wiadomości ze szkoły podstawowej.