Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zróżnicowanie poziomu życia ludności w wybranych regionach Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.
Uczeń:
porównuje poziom życia ludności (w zakresie stanu środowiska, warunków mieszkaniowych, infrastruktury komunalnej, dostępu do kultury, oświaty i ochrony zdrowia) w wybranych regionach Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, co oznacza termin poziom życia ludności,
wskazuje na mapie Polski województwa o najwyższym i najniższym poziomie życia oraz zmiany z ostatniej dekady i ostatnie prognozy,
przedstawia przyczyny zróżnicowania poziomu życia ludności na przykładach wybranych województw.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: burza mózgów, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna/tablica, atlasy geograficzne, mapa ścienna Polski
Materiały pomocnicze
GUS, Jakość życia i kapitał społeczny w Polsce. Wyniki badania spójności społecznej 2018, GUS, 30.07.2020, dostępny w internecie: stat.gov.pl (dostęp: 1.02.2021).
PPRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem i celami lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, czym jest poziom życia i co ich zdaniem wpływa na poziom życia ludności – burza mózgów.
Nauczyciel prosi uczniów o analizę grafiki interaktywnej i wykonanie poleceń zawartych w tej części e‑materiału (praca w grupach/parach). Następnie nauczyciel przydziela każdej grupie/parze województwo. Uczniowie za pomocą atlasu geograficznego lokalizują województwo i analizują informacje dotyczące czynników wpływających na poziom życia ludności. W kilku zdaniach odpowiadają na pytanie, czy chcieliby mieszkać w danym województwie, swoje odpowiedzi uzasadniają. Następnie nauczyciel otwiera dyskusję dotyczącą zróżnicowania poziomu życia ludności na przykładach wybranych województw. Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi przed klasą, wskazując wybrane województwo na mapie Polski.
Uczniowie w parach przygotowują odpowiedzi na polecenia, następnie prezentują je na forum klasy.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy, których zadaniem jest wykonanie ćwiczeń zawartych w części „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości oraz zaangażowanie.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, napisz, jakie są źródła dysproporcji w gospodarczym i społecznym poziomie rozwoju między Polską A i Polską B, a następnie wskaż, jakie działania podejmuje się, aby zniwelować te dysproporcje.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w ramach lekcji z działu dotyczącego regionalnego zróżnicowania ubóstwa w Polsce (zakres rozszerzony: XV. 10).