SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zróżnicowanie poziomu życia ludności w wybranych regionach Polski

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa

XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.

Uczeń:

  1. porównuje poziom życia ludności (w zakresie stanu środowiska, warunków mieszkaniowych, infrastruktury komunalnej, dostępu do kultury, oświaty i ochrony zdrowia) w wybranych regionach Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, co oznacza termin poziom życia ludności,

  • wskazuje na mapie Polski województwa o najwyższym i najniższym poziomie życia oraz zmiany z ostatniej dekady i ostatnie prognozy,

  • przedstawia przyczyny zróżnicowania poziomu życia ludności na przykładach wybranych województw.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: burza mózgów, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna/tablica, atlasy geograficzne, mapa ścienna Polski

Materiały pomocnicze

GUS, Jakość życia i kapitał społeczny w Polsce. Wyniki badania spójności społecznej 2018, GUS, 30.07.2020, dostępny w internecie: stat.gov.pl (dostęp: 1.02.2021).

PPRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.

  • Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem i celami lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel pyta uczniów, czym jest poziom życia i co ich zdaniem wpływa na poziom życia ludności – burza mózgów.

  • Nauczyciel prosi uczniów o analizę grafiki interaktywnej i wykonanie poleceń zawartych w tej części e‑materiału (praca w grupach/parach). Następnie nauczyciel przydziela każdej grupie/parze województwo. Uczniowie za pomocą atlasu geograficznego lokalizują województwo i analizują informacje dotyczące czynników wpływających na poziom życia ludności. W kilku zdaniach odpowiadają na pytanie, czy chcieliby mieszkać w danym województwie, swoje odpowiedzi uzasadniają. Następnie nauczyciel otwiera dyskusję dotyczącą zróżnicowania poziomu życia ludności na przykładach wybranych województw. Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi przed klasą, wskazując wybrane województwo na mapie Polski.

  • Uczniowie w parach przygotowują odpowiedzi na polecenia, następnie prezentują je na forum klasy.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy, których zadaniem jest wykonanie ćwiczeń zawartych w części „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości oraz zaangażowanie.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, napisz, jakie są źródła dysproporcji w gospodarczym i społecznym poziomie rozwoju między Polską A i Polską B, a następnie wskaż, jakie działania podejmuje się, aby zniwelować te dysproporcje.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w ramach lekcji z działu dotyczącego regionalnego zróżnicowania ubóstwa w Polsce (zakres rozszerzony: XV. 10).