Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Metal czy niemetal?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego; liceum, technikum; zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
2) opisuje podstawowe właściwości fizyczne metali i wyjaśnia je na podstawie znajomości natury wiązania metalicznego.
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
2) opisuje podstawowe właściwości fizyczne metali i wyjaśnia je na podstawie znajomości natury wiązania metalicznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia położenie metali i niemetali w układzie okresowym;
określa charakterystyczne cechy metali i niemetali;
wykazuje różnice pomiędzy metalami a niemetalami;
klasyfikuje substancję do metali i niemetali.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
operacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film edukacyjny;
doświadczenie chemiczne;
kieszeń i szuflada.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Czy oczywiste jest różnienie próbek metali i niemetali? Dlaczego”? Po wypowiedziach uczniów nauczyciel może wyświetlić na tablicy multimedialnej opis substancji z polecenia nr 2 zawartego w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”: „Substancja ta jest wytrzymała, przewodzi ciepło i prąd elektryczny. Gdyby wytwarzać z niej przedmioty codziennego użytku mogłyby powstać rozciągliwe i przezroczyste przedmioty.” i poprosić uczniów o podanie odpowiedzi.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: „Co wiemy o metalach i niemetalach”?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Film edukacyjny. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film edukacyjny, a po jego projekcji uczniowie indywidualnie wykonują zawarte w medium ćwiczenia. Film jest przygotowaniem uczniów do przeprowadzenia identyfikacji/rozróżnienia próbek metali i niemetali. Powrót do fazy wstępnej i skonfrontowanie wypowiedzi uczniów.
Doświadczenie chemiczne - „Porównanie właściwości fizykochemicznych pierwiastków”. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje uczniom odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie wykonują kolejno czynności podane w instrukcji (patrz polecenie 3 zawarte w e‑materiale w sekcji „przeczytaj”). Uczniowie obserwują zmiany, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w dzienniczku elektronicznym). Na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych przez liderów grup efektów pracy.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny nauczyciel może wykorzystać w ramach metody lekcji odwróconej. Uczniowie medium mogą wykorzystać przygotowując się do lekcji czy pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji film mogą wykorzystać do samokształcenia celem uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje samoprzylepne karteczki (sklerotki).
Doświadczenie chemiczne „Porównanie właściwości fizykochemicznych pierwiastków”. Przygotowanie próbek metali i niemetali, zestaw do pomiaru przewodnictwa elektrycznego, odczynniki i sprzęt do przeprowadzenia próby z kwasem chlorowodorowym oraz instrukcja wykonania doświadczenia opisane w poleceniu nr 3 zawartym w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”.
Karta charakterystyki kwasu solnego.