Sprawdź się
Oceń prawdziwość zdań, zaznaczając odpowiednie pola w kolumnie „Prawda” – gdy zdanie jest prawdziwe, lub w kolumnie „Fałsz” – gdy zdanie jest fałszywe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
Wszystkie metale w temperaturze pokojowej są ciałami stałymi. | □ | □ |
Metale są w większości kowalne i ciągliwe. | □ | □ |
Żaden pierwiastek nie występuje w temperaturze pokojowej w stanie ciekłym. | □ | □ |
Jeżeli pierwiastek jest dobrym przewodnikiem prądu, to na pewno jest metalem. | □ | □ |
Twoim zadaniem jest rozróżnienie próbek dwóch pierwiastków: metalu – cynku, niemetalu – selenu. Oba pierwiastki występują w postaci granulek.
A. Obejrzyj dokładnie próbki, a następnie przyporządkuj podpisy. Odpowiedź uzasadnij.
A. Zapoznaj się z opisem próbek, a następnie przyporządkuj podpisy. Odpowiedź uzasadnij.
Przed Tobą znajdują się dwie kolby zawierające dwa różne pierwiastki w postaci granulek. W pierwszej kolbie znajdują się srebrzyste, połyskliwe, okrągłe kawałki, zaś w drugiej czarno‑szare, matowe. Określ, w której kolbie znajduje się selen, a w której cynk?
B. Czy przy pomocy badania przewodnictwa obu próbek jesteśmy w stanie potwierdzić prawidłowość przypisania pierwiastka do próbki?
Masz do dyspozycji dwie próbki w postaci granulek. Wiedząc, że metalem jest cynk, a niemetalem jest selen, zaproponuj próbę – reakcję chemiczną, która pozwoli Tobie potwierdzić identyfikację tych próbek.
Podaj nazwę reagenta i zapisz odpowiednie równania reakcji
Pewien jubiler oferuje w sprzedaży pierścionek wykonany ze srebra i krzemu. Zarówno oczko pierścionka, jak i obrączka są szare i mają połysk, chociaż można zauważyć różnicę. Podaj dwie właściwości tych materiałów, które uzasadnią wybór każdego z tych pierwiastków do wyrobu odpowiedniej części pierścionka.
Wymień dwie właściwości metali, które można wyjaśnić w oparciu o naturę wiązania metalicznego.
Scharakteryzuj pierwiastki bloku p układu okresowego pod względem ich charakteru metalicznego i niemetalicznego. Uwzględnij zmiany w obrębie grup.