Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Historiografia i inne nauki w dobie renesansu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje przejawy rozpowszechniania się idei humanistycznych na świecie;
wyjaśnia, jakie znaczenie dla renesansu miały wzorce antyczne;
wymienia zadania, jakie przypisywali nauce XVII‑wieczni uczeni;
wymienia najważniejszych przedstawicieli historiografii i innych nauk w dobie renesansu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Historiografia i inne nauki w dobie renesansu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 2 „Przeanalizuj poniższy fragment i udowodnij, że powstał on w okresie renesansu. Przytocz dwa argumenty na potwierdzenie swojego stanowiska” zawartego w sekcji „Film + Sprawdź się”.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat oraz cele lekcji. Poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Będą to dla nich obowiązujące kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem i wykonali zadane ćwiczenie. Jeśli odpowiedzi uczniów bardzo się różnią lub ćwiczenie okazało się trudne, nauczyciel omawia je na forum.
Faza realizacyjna:
Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście.
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Film”). Uczniowie zapoznają się z nagraniem i wykonują polecenie nr 2 „Wymień elementy historycznego pisarstwa odrodzeniowego, które odróżniały je od średniowiecznego dziejopisarstwa”. Nauczyciel poleca, aby wybrana osoba (lub ochotnik) przeczytała odpowiedź. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają ją, sugerują, co ich zdaniem warto byłoby dodać czy rozwinąć. W podobny sposób uczniowie wykonują też polecenie nr 3, omawiając metodę badawczą stworzoną przez Lorenza Vallę.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta treść ćwiczenia 3 „Scharakteryzuj odrodzeniową historiografię polską” i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie wyświetlony. Po ustalonym czasie wybrana dwójka uczniowska prezentuje swoją propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Historiografia i inne nauki w dobie renesansu”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę uczniów oraz przedstawioną prezentację.
Praca domowa:
Napisz streszczenie tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”.
Materiały pomocnicze:
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
J. Ziomek, Historia literatury polskiej. Renesans, Warszawa 1980.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.