Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Historiografia i inne nauki w dobie renesansu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XV. Czasy renesansu. Uczeń:
1) wyjaśnia główne prądy ideowe epoki;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XV. Czasy renesansu. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto analizuje i interpretuje teksty obrazujące myśl filozoficzną i polityczną doby renesansu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje przejawy rozpowszechniania się idei humanistycznych na świecie;

  • wyjaśnia, jakie znaczenie dla renesansu miały wzorce antyczne;

  • wymienia zadania, jakie przypisywali nauce XVII‑wieczni uczeni;

  • wymienia najważniejszych przedstawicieli historiografii i innych nauk w dobie renesansu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Historiografia i inne nauki w dobie renesansu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 2 „Przeanalizuj poniższy fragment i udowodnij, że powstał on w okresie renesansu. Przytocz dwa argumenty na potwierdzenie swojego stanowiska” zawartego w sekcji „Film + Sprawdź się”.

  2. Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat oraz cele lekcji. Poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Będą to dla nich obowiązujące kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem i wykonali zadane ćwiczenie. Jeśli odpowiedzi uczniów bardzo się różnią lub ćwiczenie okazało się trudne, nauczyciel omawia je na forum.

Faza realizacyjna:

  1. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście.

  2. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.

  3. Praca z multimedium („Film”). Uczniowie zapoznają się z nagraniem i wykonują polecenie nr 2 „Wymień elementy historycznego pisarstwa odrodzeniowego, które odróżniały je od średniowiecznego dziejopisarstwa”. Nauczyciel poleca, aby wybrana osoba (lub ochotnik) przeczytała odpowiedź. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają ją, sugerują, co ich zdaniem warto byłoby dodać czy rozwinąć. W podobny sposób uczniowie wykonują też polecenie nr 3, omawiając metodę badawczą stworzoną przez Lorenza Vallę.

  4. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta treść ćwiczenia 3 „Scharakteryzuj odrodzeniową historiografię polską” i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie wyświetlony. Po ustalonym czasie wybrana dwójka uczniowska prezentuje swoją propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Historiografia i inne nauki w dobie renesansu”.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę uczniów oraz przedstawioną prezentację.

Praca domowa:

  1. Napisz streszczenie tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”.

Materiały pomocnicze:

  • Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.

  • Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.

  • J. Ziomek, Historia literatury polskiej. Renesans, Warszawa 1980.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.