Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z drugą częścią wykładu i wykonaj kolejne polecenia.

R1ejOd6dSwggi
Film opowiadający o historiografii w dobie renesansu.
Polecenie 2

Wymień najważniejsze postaci odrodzeniowej historiografii włoskiej. Podaj krótką charakterystykę każdej z nich.

R1Wo1m0d5u3aX
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Scharakteryzuj odrodzeniową historiografię polską.

R1TRLU67BC0l7
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj fragment tekstu oraz ilustrację poniżej.

A. R. Hall Rewolucja naukowa 1500-1800. Kształtowanie się nowożytnej postawy naukowej

Chrześcijaństwo uczyło [człowieka] patrzeć na kosmos raczej jak na twór Boga niż niezależny organizm. Wszechświat podlegał prawom boskim; jego prawidłowości i harmonie były planowane przez Boga. Ostateczna tajemnica tkwiła raczej w Bogu niż w przyrodzie, którą należało w konsekwencji uważać za zorganizowany przez Boga mechanizm.

1 Źródło: A. R. Hall, Rewolucja naukowa 1500-1800. Kształtowanie się nowożytnej postawy naukowej, Warszawa 1966, s. 56.
RfL7C17UB1mrJ
Strona tytułowa dzieła autorstwa włoskiego anatoma Andreasa Vesaliusa De humani corporis fabrica, 1543 r. Ilustracja przedstawia teatr anatomiczny, na którym dokonuje się sekcji zwłok.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1UEsvKrkMzuH
Rozstrzygnij, czy sytuacja przedstawiona na ilustracji mogła być wynikiem sposobu rozumienia świata scharakteryzowanego w przytoczonym fragmencie. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj poniższy fragment i udowodnij, że powstał on w okresie renesansu. Przytocz dwa argumenty na potwierdzenie swojego stanowiska.

M. z Miechowa Dedykacja o dwóch Sarmacjach

Wielu już pisarzy [...] w swoich traktatach i dziełach opisało świat nie wspominając jednak nic o Sarmacjach, tak jakby one były nikomu nie znane. Ci zaś, którzy w swoich pismach i poematach starali się zostawić potomnym wzmiankę o Sarmacjach, pod naciskiem autorytetu starożytności wyrażali się niejasno i niejako błądzili w ciemnościach. A jest już rzeczą nie do zniesienia, że zamieścili w tych opisach wiele zmyślonych opowiadań i baśni o rzeczach zupełnie nieistniejących. Twierdzili oni na przykład, że za Sarmacjami na brzegu Oceanu Północnego leżą Pola Elizejskie [...] i że życie tam trwa wiecznie bez żadnych przykrości i cierpień. [...] Ale przecież i nowsi pisarze głoszą [...] że w tych północnych regionach znajdują się osławione Góry Alańskie [...], z których mają wpływać nie mniej znane rzeki opisane przez geografów i sławnych poetów,jak Don, Dniepr i Boh [...]. Jak poucza doświadczenie, wszystko to jest niezgodne z prawdą i wiadomości te trzeba sprostować jako wynikłe z niewiedzy. My bowiem wiemy dobrze i sami możemy to stwierdzić, że trzy wspomniane rzeki biorą swój początek na terytorium Państwa Moskiewskiego[...].

2 Źródło: M. z Miechowa, Dedykacja o dwóch Sarmacjach, [w:] Wiek XVI-XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. S. B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1997, s. 208.
RcHVZXeTs7ppP
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z dwoma fragmentami i oceń, czy informacje zawarte w tekście 2 potwierdzają tezę z pierwszego fragmentu.

J. Huizinga Jesień średniowiecza

Stosunek rozkwitającego humanizmu do ducha zamierającego średniowiecza jest o wiele bardziej zawikłany [...]. Nam, którym te dwa kompleksy kulturowe ukazują się ostro rozdzielone, wydaje się, jak gdyby uwrażliwienie na wieczną młodość antyku i negacja całej zużytej aparatury średniowiecznego myślenia zstąpiły na wszystkich jak nagłe objawienie. Jak gdyby umysły, śmiertelnie znużony alegorią i płomienistym stylem epoki, pojęły natychmiast, za jednym zamachem, że nie to jest piękne, ale tamto. Jak gdyby złota harmonia klasyczności stanęła przed ich oczami jako wyzwolenie; jak gdyby objęły one swymi ramionami antyk, wydając radosny okrzyk duszy, która wreszcie znalazła swoje wybawienie.

3 Źródło: J. Huizinga, Jesień średniowiecza, Warszawa 1974, s. 61.
J. Burckhardt Kultura Odrodzenia we Włoszech

Ci ludzie nowocześni, reprezentanci ówczesnej kultury Włoch, byli z natury tak samo religijni jak cały Zachód w dobie średniowiecza, lecz ich potężny indywidualizm nadaje ich religijności charakter czysto subiektywny, a pełnia wrażeń, jakich doznają dzięki odkryciu świata zewnętrznego, wyciska na nich przede wszystkim piętno świeckie. Przy tym bliskie i częste stosunki z Bizancjum i mahometanizm wytworzyły już dawno pewną neutralną tolerancję. A kiedy w dodatku starożytność klasyczna z jej ludźmi i instytucjami stała się ideałem życia - z tą chwilą starożytna spekulatywność i sceptycyzm stawały się niekiedy dominantami włoskiej umysłowości.

4 Źródło: J. Burckhardt, Kultura Odrodzenia we Włoszech, Warszawa 1961, s. 115.
R1TJKCO2xAlae
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).