Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Włodzimierz Natorf, Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zależności rosnące, malejące. Proporcjonalność. |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | rozwiązywanie problemów, dyskusja |
Formy zajęć: | praca w grupach, w parach oraz całego zespołu |
Środki dydaktyczne: | tablica lub monitor interaktywny, tablety dla każdej pary uczniów |
Materiały pomocnicze: | przygotowane przez nauczyciela przykłady różnych zależności funkcyjnych, ilustrujących treść lekcji |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie nauczyciela, z wykorzystaniem podanej w e‑materiale zasady działania dźwigni. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel podsumowuje treść lekcji, wskazując na uniwersalność praw fizyki, wyrażaną przez kształt zależności te prawa prezentujących. | |
Praca domowa: | |
Uczeń wybiera sobie jakieś prawo fizyki i pokazuje kształt zależności to prawo opisujący. Rozwiązuje zadania 3, 5, 6 i 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być wykorzystany jako wstęp do nauki różnych działów fizyki, na przykład mechaniki, elektryczności, fizyki jądrowej. |