Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Warsztaty interpretacyjne. Jan Kasprowicz, Nie ma tu nic szczególnego...

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) odczytuje poglądy filozoficzne zawarte w różnorodnych dziełach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • rozpoznaje środki artystycznego wyrazu i określa ich funkcję w wierszu Nie ma tu nic szczególnego;

  • rozpoznaje cechy wiersza tonicznego w utworze Nie ma tu nic szczególnego;

  • funkcjonalnie dobiera konteksty interpretacyjne;

  • utrwala wiedzę na temat franciszkanizmu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e materiał „Jan Kasprowicz Nie ma tu nic szczególnego...”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Schemat” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania, uczniowie sporządzają listę znanych im tekstów kultury, które podejmują temat filozofii franciszkańskiej, ukazują franciszkanizm jako postawę wobec życia, świata, Boga.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy obraz Józefa Szermentowskiego Droga do wsi i prosi, aby uczniowie wypowiedzieli się na temat emocji, jakie budzi w nich dzieło. Jeżeli nauczyciel zapyta o to, czy chcieliby, aby obraz wisiał np. w ich pokoju, mieszkaniu lub klasie szkolnej, to odpowiedzi powinny być uzasadnione.

  2. Nauczyciel komentuje wypowiedzi uczniów, wprowadza do tematu i celu lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel prosi, aby wszyscy uczniowie równocześnie, głośno, na dany znak odczytali wiersz Nie ma tu nic szczególnego, a następnie wypowiedzieli się na temat swoich odczuć związanych z tym, czy łatwo było im czytać chóralnie, czy gubili rytm, czy melodia wiersza zachęcała ich do dalszego czytania.

  2. Analiza i interpretacja tekstu. Uczniowie w parach przystępują do analizy i interpretacji wiersza; wykorzystują materiał z sekcji ,,Przeczytaj”, grafikę interaktywną, która przypomina Kwiatki świętego Franciszka, kroki eksplikacji tekstu poetyckiego.
    Celem uczniów jest:
    - postawienie wstępnej tezy interpretacyjnej wiersza,
    - zredagowanie jednego argumentu uzasadniającego tezę,
    - nazwanie zastosowanych w wierszu dwóch środków artystycznego wyrazu i określenie ich funkcji,
    - wybranie jednego kontekstu z proponowanych w sekcji ,,Przeczytaj” i ,,Schemacie” i udowodnienie jego funkcjonalności w uzasadnianiu tezy wiersza Nie ma tu nic szczególnego.
    Pary łącza się w zespoły 6‑osobowe, porównują efekty swojej pracy, uzupełniają i wybierają formę zespołowego przekazania klasie efektów.
    Zespoły prezentują swoje analizy i interpretacje, uzupełniają to, czego zabrakło w ich zespołowych opracowaniach i wspólnie decydują o tym, która teza interpretacyjna łączy zaprezentowane spostrzeżenia na temat wiersza, zapisują tezę na tablicy.

  3. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej na temat efektów ich pracy w zespołach.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie:
    ,,Akcent zestrojowy ma to do siebie, że wszystkie, akcenty w wersie posiadają tę samą wartość i nie mogą być pod tym względem różnicowane. W metrze takim nie ma słabych i mocnych przycisków, wszystkie mają wartość akcentu zdaniowego”.
    A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, s.23.

  2. Zadaniem uczniów (ponownie pracujących w parach) jest dostrzeżenie związku językowego ukształtowania wiersza Nie ma tu nic szczególnego z jego treścią. Uczniowie w sekcji ,,Przeczytaj” poszukują informacji na temat tonizmu i wykorzystują tę wiedzę uzasadniając cytat ze Wstępu do teorii dzieła literackiego.

Praca domowa:

  1. Maria Podraza Kwiatkowska o zbiorze Księga ubogich napisała:
    Przede wszystkim panuje jednak w tym zbiorku uspokojenie, radość płynąca z oglądania przyrody, pogodna zgoda na konieczność cierpienia i śmierci, pewność istnienia wieczność, Co śmierć na życie przetwarza.
    Rozważ, czy w kontekście tych słów wiersz Nie ma tu nic szczególnego można uznać za reprezentatywny dla całego zbioru.

  2. Udowodnij funkcjonalność kontekstową obrazu Droga do wsi w czasie uzasadniania wybranej przez uczniów tezy interpretacyjnej wiersza Jana Kasprowicza Nie ma tu nic szczególnego.

Materiały pomocnicze:

  • Adam Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków, 1997, s. 223‑230.

  • Maria Podraza‑Kwiatkowska, Młoda Polska, Warszawa 1992, s. 92–93.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.

  • Uczniowie na podstawie multimedium mogą opracować prezentację utrwalającą wiadomości na temat postawy franciszkańskiej i sposobów jej wykorzystania w wybranych tekstach kultury.