Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Kawecka |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Drgania o fazach zgodnych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | formative feedback - kształtująca (ucząca) informacja zwrotna lub ocenianie kształtujące |
Metody nauczania: | Pogadanka ilustrowana doświadczeniem wstępnym, multimedialna animacja, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | Animacja „Drgania o fazach zgodnych”, zestaw zadań, 2 wahadła matematyczne |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Jak definiujemy wychylenie, amplitudę, częstość kołową i przesunięcie fazowe?”, „Drgania o fazach przeciwnych”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Krótka pogadanka nauczyciela wprowadzająca do tematu i doświadczenie ilustrujące różne i równe fazy drgań na przykładzie dwóch wahadeł matematycznych. | |
Faza realizacyjna: | |
- Nauczyciel omawia zadania uczniów. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań: 4, 5 i 7. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr 2 i 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animację „Drgania o fazach zgodnych” można wykorzystać podczas lekcji tak jak opisano w scenariuszu. Może być też samodzielnie wykorzystana przez uczniów przed lekcją lub po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |