Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Równa gra |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | grywalizacja |
Metody nauczania: | rozwiązywanie zadań |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | tablica, projektor, ekran |
Materiały pomocnicze: | „żetony” z punktami |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
W ramach fazy wprowadzającej, nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z częścią „Warto przeczytać” e‑materiału oraz samodzielne przeanalizowanie występujących tam przykładów. Przed zajęciami, nauczyciel przygotowuje serię krótkich zadań dotyczących ruchu ciał na równi pochyłej, o zróżnicowanym stopniu trudności, dotyczących teorii ruchu na równi (wzory, definicje), jak i obliczeń: np. wyznaczania wartości sił, przyspieszenia, czasu ruchu, strat energii z powodu tarcia, powiązania profilu równi z wartością przyspieszenia, dodatkowych sił zewnętrznych działających na ciało na równi. Przy okazji można wprowadzić funkcje trygonometryczne dowolnego kąta ostrego i prosić uczniów o podanie zaokrąglenia wyniku do określonej liczby miejsc znaczących. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑4 zespoły i przedstawia zasady gry. Nauczyciel wyświetla na ekranie treść pytania. Grupa, która najszybciej poda poprawne rozwiązanie, otrzymuje punkt (w postaci żetonu). Wygrywa zespół z największą ilością punktów. Zasady można dowolnie modyfikować, np. wprowadzić zasadę, że zespół, który odpowie źle traci punkt i/lub dany zespół może „przejąć” pytanie od innego i po poprawnej/błędnej odpowiedzi uzyskać/stracić więcej punktów. | |
Faza podsumowująca: | |
Podsumowanie wyników. Wyjaśnienie zadań, na które nikt nie udzielił poprawnej odpowiedzi. Wręczenie nagród (np. ocen). | |
Praca domowa: | |
Propozycje:
| |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium można wykorzystać jako grę w trakcie lekcji, lub poprosić uczniów o jej samodzielne „przejście” podczas nauki w domu. |